måndag 29 juli 2019

Noveller

Titel: Noveller
Författare: Anton Tjechov
Förlag: Norstedts (2002)
Antal sidor: 381

Från baksidestexten:
Anton Tjechov är inte bara en av de största dramatikerna i litteraturhistorien, han är också en av de absolut främsta novellisterna. Här presenteras ett rikt urval nya översättningar ur hans stora novellproduktion, allt från de tidiga, korta humoreskerna till de längre berättelserna som förenar romanens nyansrikedom med novellens precision. Många av texterna i denna samling har aldrig tidigare varit översatta till svenska.

Naturligtvis är Noveller ett namn som förlaget har hittat på i brist på annat. Det är inte en specifik samling som Anton Tjechov själv har velat skapa med det namnet. Och det är väl inget fel på titeln. Det är ju en novellsamling.

Jag tror inte att jag tidigare har läst något av någon rysk författare, och jag är därför inte mannen att jämföra, men jag får ändå en känsla av att novellerna är väldigt ryska. I de flesta av novellerna i boken träffar vi människor i Ryssland som lever i svår fattigdom. Livegenskapen har nyligen avskaffats, men levnadsvillkoren har inte förbättrats. Det rådet ingen tvekan om att Tjechovs hjärta finns hos dessa egendomslösa.

Nästan alla novellerna saknar vad vi skulle kalla för en "knorr"; ett tydligt slut på historien. Jag är övertygad om att detta är avsiktligt av Tjechov. Vi ska kunna förstå budskapet i novellerna utan att han i ett par avslutande meningar skriver det på näsan på oss.

Novellerna på slutet av denna novellsamling är lite längre än de andra. Jag föll särskilt för Paviljong nr 6. Där får vi en inblick i de fruktansvärda förhållandena i en sluten avdelning för mentalsjuka. Berättelsen utgår från läkaren. Missförhållandena finns mitt framför näsan på honom, men han saknar orken att göra något åt det, för han tycker det är meningslöst. Men hans kontakt med en av de sinnessjuka, en adelsman med förföljelsemani, skapar nya tankar hos honom. Till slut leder de till hans undergång.

Jag vet att det finns ett helt koppel av ryska författare som man borde läsa. Men där finns ju många tegelstenar. Att börja med en novellsamling kändes bra.

kaosutmaningen får denna bok svara mot punkt 24: Läs en novellsamling.

4 kommentarer:

  1. Jag skulle gärna vilja prova på några noveller av honom. Eller kanske av någon annan rysk författare. Känns ju lagom att börja med det. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla på biblioteket. Där finns nog mycket att välja på. Men några noveller av Tjechov kan nog som sagt vara lagom att börja med :)

      Radera
  2. Den om en sluten avdelning för mentalsjuka låter ju riktigt intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är den faktiskt. Givetvis är förhållandena där vidriga, men det gör inte novellen mindre läsvärd.

      Radera