söndag 28 juli 2019

En smakebit på söndag - Övertalning

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet den här veckan är bloggen Betraktninger - tanker om bøker. Boken jag läser heter Övertalning och är skriven av Jane Austen. Det är en bok som jag köpte när det var utgallring på biblioteket i Vålberg. Den har en annan framsida än bilden här bredvid som jag letat rätt på på nätet.

Övertalning beskriver hur Anne Elliot, dotter till en adelsman, förmås att bryta med den man hon fäst sig vid. När hon flera år senare återser honom tror hon att allt är för sent, men hon har under mellantiden genomgått en utveckling som lett henne till kritik av den egna familjen och av dess livsstil, och så småningom beredskap för ett annat slags tillvaro.
Övertalning är Jane Austens sista fullbordade roman och gavs ut posthumt 1818. Det anses vara hennes mognaste verk och det som rymmer mest av personlig inlevelse.

Smakbiten är hämtad från bokens inledning på sidan 9:

Sir Walter Elliot till Kellynch Hall i Somersetshire var en man, som aldrig för nöjes skull grep till någon annan bok än adelskalendern; där fann han sysselsättning under overksamma timmar och tröst under betryckta; där väcktes hans sinne till beundran och vördnad under begrundan av den fåtaliga återstoden av tidiga sköldebrev; där genomgick alla ovälkomna känslor som kunde uppstå ur de husliga förhållande en naturlig förvandling till medlidande och förakt medan han bläddrade igenom de nästan ändlösa adelsutnämningarna under det senaste århundradet; och om alla andra sidor var maktlösa kunde han där med ett intresses som aldrig svek läsa sin egen historia.

20 kommentarer:

  1. ska hälsa på Jane Austen i morgon ❤️

    SvaraRadera
  2. har läst. och också sett, tror jag. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Klassiker, läst men osäker på om jag läst hela eller utdrag.Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle kunna ha den som en bok i klassikerutmaningen, men där har jag böcker så det räcker och blir över :)

      Radera
  4. Den här läste jag förra året, min första bok av Austen. Jag tyckte mycket om den! Vill läsa fler böcker av henne. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min första bok av Jane Austen var Stolthet och fördom, som jag läste i april som en del av klassikerutmaningen.

      Radera
  5. Austen har jag ju läst, men jag har ingen aning om vilken :)

    SvaraRadera
  6. Tycker om Austens böcker. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt att en kvinna skrev dessa populära böcker på 1700-talet.

      Radera
  7. Har inte kommit närmare Austen än att jag sett någon film baserad på hennes verk. Filmer från 1700-1800-talet är jag mycket förtjust i, då får man hela kitet med miljö, kläder, inredning osv. något jag har svårt att se framför mig vid läsning. Tack för smakbit, ha en skön söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt att hon har mycket att ge än idag.

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Inte läst denna.

    SvaraRadera
  9. Denne boken har jeg lest. Jeg leste den som en del av en lesesirkel og jeg vet ikke om jeg hadde funnet frem til den på egen hånd. Jeg har lest Fornuft og følelse og Stolthet og Fordom som jo er mer kjente Austen bøker. Men Overtalelse er en av de jeg likte best.
    Ha en riktig fin sommersøndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hoppas jag att jag också tycker om den :)

      Radera
  10. Har läst annat av Austen. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns ju en del att välja på :)

      Radera