torsdag 2 juni 2022

Helgfråga v. 22

Helgfråga från Mias bokhörna. Den här gången handlar det om Årets bok. Jag måste erkänna att jag inte alls följer detta med Årets bok, så jag fick googla för att få reda på vilka böcker som är nominerade. Helgfrågan lyder:

Hur är det med Årets bok, har du läst någon eller kommer du läsa någon av de böckerna? 

Jag har faktiskt läst en av dem, nämligen Sly av Sara Strömberg.

Detta är en sådan bok som jag tycker är svår att komma in i. Det kändes segt och trögt att läsa om Vera Bergströms trista liv, ibland avbrutet av berättelser om en flicka som varit med om något som läsaren inte vet vad det är. Men det är bara startsträckan som är lite lång. När jag väl har kommit in i boken blir den alltmer intressant. Vera söker efter nya trådar att nysta i och snart framträder en komplicerad historia som har sin grund i ett par ungdomars fruktansvärda felbeslut några decennier tidigare. Är det de händelserna som lett fram till mordet eller finns lösningen på mordfallet att söka i händelser i nutid?

Sara Strömberg har skrivit en spännande kriminalroman, men den har fler kvalitéer än så. Det är rikt med miljöbeskrivningar och jag gillar dessutom sparkarna mot fisförnäma storstadsbor.

Vem är då Sara Strömberg? Hon är uppvuxen i Västerbotten och Jämtland och arbetar som journalist och kulturredaktör i Östersund, där hon också är bosatt med sin familj. Det förklarar också lokalkännedomen. Handlingen i boken är förlagd till en plats där storstadsturismen har tagit över, där vinnarna tar allt och där förlorarna faller.

Jag blir lite nyfiken på om romanens huvudperson Vera Bergström i någon utsträckning ska ses som författarens alter ego. Namnen Sara Strömberg och Vera Bergström är ju väldigt lika.

5 kommentarer:

  1. visst är det svårt med namn... kul att Sly blir nominerad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle gärna vilja fråga Sara Strömberg om hennes val av namn på huvudpersonen.

      Radera
  2. Jag gillar inte alls böcker som är sega i början.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, men ibland lönar det sig att vara istadig och fortsätta läsa ;)

      Radera