torsdag 9 juni 2022

Helgfråga v. 23

Helgfråga från Mias bokhörna. Mia ställer en fråga som får mig att undra vad hon tror om oss ;) Helgfrågan lyder:

Hur är det med dig, använder du bokmärken eller gör du hundöron?  

Men kära Mia, jag känner att jag måste använda ett bibliskt språkbruk för att riktigt understryka vad jag anser: Hundöron är en styggelse!

Jag använder alltid bokmärken. Har jag inte ett riktigt bokmärke till hands kan det bli ett kvitto. Skulle det hampa sig så att inget bokmärke alls finns tillstädes, då kan jag använda fliken på omslaget.

När jag var barn samlade vi bokmärken, men det var märken som aldrig användes för att hålla reda på var i en bok man befann sig, utan det var fina bilder, gärna med glitter.

10 kommentarer:

  1. såna där gamla fina bokmärken har jag kvar... hundöron gör jag aldrig, väldigt tråkigt i biblioteksböcker.

    SvaraRadera
  2. Och man hade sina bokmärken inklistrade i album ... de mes glitter var finast! Klart vi inte viker hundöron, vi är väl inte dumma???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja då, ett sådant album hade jag. Nej, så dumma är vi verkligen inte!

      Radera
  3. ja, sådana fina gamla bokmärken finns hos mig också. men inte precis i mina böcker. jag har köpt riktiga bokmärken på olika resor så jag har hur många som helst. de japanska är väldigt vackra men ganska sköra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rolig idé att köpa bokmärken på olika resor.

      Radera
  4. Jag samlade också på den sortens bokmärken när jag var liten :)

    SvaraRadera
  5. Såklart är hundöron en styggelse i böcker. När man var liten fick man också ett sånt där annat sorts bokmärke vid årlig tandkontroll av tandläkaren. Rätt gulligt. Inte många i min generation som var rädd för tandläkaren som barn. :)

    SvaraRadera
  6. Jag har jättemånga bokmärken

    SvaraRadera
  7. Håller med, inga hundöron. Samlade också på sådana där fina bokmärken när jag var barn.

    SvaraRadera