torsdag 22 oktober 2015

Kvinnoalfabet - J

Kvinnoalfabetsutmaningen från enligt O fortsätter. Nu är det dags för bokstaven J.

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på J.
Mari Jungstedt är en deckarförfattare. Jag har bara läst en av hennes böcker, så det kanske är att ta i att kalla henne favoritförfattare, men det är väl inte möjligt att ha favoritförfattare på 28-29 bokstäver, så jag väljer henne i alla fall. Den bok jag läste, Den sista akten, gillade jag.
2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilken kvinna med för- eller efternamn på J vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Här väljer jag den underbara skådespelerskan Julia Caesar. I en massa filmer gestaltade hon med bravur argsinta med godhjärtade kvinnor. När hon var 82 (!) år debuterade hon på Svensktoppen med Annie från Amörka.
3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på J som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
Det får bli en skådespelerska igen. Julia Roberts. Alltid lika gudomlig vilken roll hon än har. Vivian Ward i Pretty Woman, Anna Scott i Notting Hill eller Erin Brockovich i filmen med samma namn för att nu bara nämna några.
4. Vilken kvinna med för- eller efternamn på J är du nyfiken på men ännu inte upptäckt?
Jag blir väl hudflängd när jag erkänner att jag inte läst något av Jane Austen. Men jag inser att jag borde.

16 kommentarer:

  1. Julia Caesar - mycket bra val! tycker verkligen du ska unna dig några romaner av Jane Austen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker SVT borde sända lite filmer med Julia Caesar!

      Radera
  2. Mari Jungstedt funderade jag på ett tag, om hon skulle få vara med, men trots att jag läst tio(?) böcker så vill jag nog inte kalla henne favorit. Men Julia Roberts... hur kunde jag glömma henne?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker ofta på Julia Roberts :))

      Radera
  3. Julia Ceasar var ett roligt och bra val! Tycker också du borde njuta av en Jane Austen-bok i höst :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förr eller senare blir det nog en Jane Austen-bok.

      Radera
  4. Att jag inte tog med Julia Roberts är faktiskt något av en miss.

    SvaraRadera
  5. Kul och bra att du nämner Julia Caesar! Och Julia Roberts är jättebra, konstigt att jag inte kom att tänka på henne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Julia Caesar var inte den typisks filmstjärnan, men oj vad hon dominerade filmerna!

      Radera
  6. Ja, klart att du borde läsa Jane Austen. :-) Roliga svar.

    SvaraRadera
  7. Förstår verkligen inte hur jag kunde glömma Julia Roberts!

    SvaraRadera