torsdag 2 november 2017

Helgfrågan v. 44

Helgfråga från Mias bokhörna. Den här gången är frågan:

Hur sorterar du böckerna i din bokhylla?

Nu är jag tillbaka igen. Jag var bara tvungen att skratta först. Sortera böckerna? Jo det vore allt en nåd att stilla bedja om. Det fanns en tid då jag ställde "Värmlandslitteratur" för sig och deckare på ett annat ställe. Men det var längesen. Bokhyllorna är sedan länge fulla. Jag packar ner böcker i kartonger och ställer ut i garaget för att skapa utrymme för nya böcker, men det är bara en nödlösning. Vad är planen för böckerna som hamnar i kartonger. Ingen alls tyvärr. Men åh så gärna jag skulle vilja ha böckerna i välsorterade hyllor.

Jag vill passa på att påminna om min utlottning!

21 kommentarer:

  1. nu har jag inga böcker i kartonger efter sonen satt upp nya bokhyllor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ack om man hade plats för fler bokhyllor!

      Radera
  2. Böcker i lådor är svårt att sortera :).

    SvaraRadera
  3. Jag skulle bli tokig om vi inte hade böckerna sorterade :-D

    SvaraRadera
  4. bygg ut! bygg till! bygg på! höj taket! sänk golvet!
    vad som helst som gör att du kan packa upp dina lådor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska framföra idéerna till hustrun :D

      Radera
  5. Numera har jag inga böcker nerpackade. Men jag behåller inte alla böcker. Ger bort till några i släkten och några vänner för att göra mer plats i hyllorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sen är det ju det där med att behöva skiljas från böcker... ;)

      Radera
  6. Har också böcker nedpackade, borde gå igenom dem,.men det är ju det där med tiden..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du också ett sånt där kort dygn med bara 24 timmar där du bor?

      Radera
  7. Sorterar bort och lämnar på loppis emellanåt så mängden böcker är rätt konstant. Biblioteksböcker tar ju sen inte upp plats på egna hyllor. Men dessa recensionsexemplar som ramlat in vill man förstås inte göra sig av med... så få se hur länge metoden håller. ;)
    Ang. tävlingen: Går boken att läsa fristående? Har inte fått tag på första delen (=finns inte på biblioteket).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, recensionsexen blir allt kvar. Och nya böcker är ju alltid så tjocka, även om antalet tecken inte är större än äldre böcker.

      Ja, boken kan läsas fristående. Men om du vinner och hellre vill ha den första boken så går det bra.

      Radera
    2. Å, så bra, då skall jag försöka fixa ett inlägg för att va med på utlottningen och sen hoppas på turen då. :)

      Radera
  8. Skratta eller gråta, det är frågan ... och varför kan jag inte sluta köpa böcker??? Förresten åkte jag genom Vålberg i onsdags kväll och hade så gärna gått till biblioteket. Men det funkade bara inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kanske får starta Anonyma Bokköpare. Träffas i någon källare och stötta varandra.

      Nästa gång du åker genom Vålberg får du söka upp mig, så kan jag bjuda på kaffe.

      Radera
  9. Jag har hittills klarat mig från kartonger i garaget, bara böcker som ska bort/ till loppis hamnar i lådor i uteförråden som tillfällig lösning.

    SvaraRadera
  10. Ja, böcker har en tendens att hamna lite överallt men just i kartonger har inte mina hamnat än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De finns lite överallt hos mig också.

      Radera