fredag 17 november 2017

Helgfrågan v. 46

Helgfråga från Mias bokhörna. Den här gången är frågan:

Hör du till dem som vill skriva en egen bok? Vad skulle den handla om?

Mia tillägger att den som redan har givit ut en eller flera böcker kan passa på att göra reklam för dem, så då gör jag det ;)


SkamI en värmländsk socken hittas en ung kvinna mördad i sitt eget hem. Det är sent 1800-tal och kommunikationerna är långsamma, men en sådan här nyhet sprids snabbt på kyrkbacken.

Länsmannen och fjärdingsmannen gör sitt bästa för att lösa mordfallet, men det står snart klart att det är många som har något att dölja. Det finns mycket skam och skuldkänslor om man skrapar på ytan. Där finns även en främlingsfientlighet som blir tydlig när man söker efter mördaren.

SyndDet är sent 1800-tal. I den värmländska socknen Frykeboda hittas klockaren, tillika poststationsföreståndaren, mördad. Någon har uppenbarligen brutit mo femte budordet: Du skall icke dräpa. Men det visar sig att det finns fler synder att bekänna.

26 kommentarer:

  1. Ska läsa. Har inte kommit dit än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill gärna veta vad du tycker om dem.

      Radera
  2. du har kommit långt med ditt skrivande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Långt vet jag inte, men det är väldigt roligt att sälja sina egna böcker.

      Radera
  3. Jag tycker ni är modiga, ni som vågar skriva och ge ut böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skillnaden mellan mod och dumdristighet är hårfin ;)

      Radera
  4. Spännande. Jag läser sällan deckare men historiska romaner tycker jag om.

    SvaraRadera
  5. Bra jobbat! Jag gillar dina titlar och gissar att du kommer att slå till med en tredje bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller väl bara att försöka undvika Karin Alvtegens titlar. Hon har skrivit Skuld, Saknad, Svek och Skam.

      Radera
  6. Spännande titlar på böckerna du skrivit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att titlarna speglar innehållet i böckerna väl.

      Radera
  7. Gillade ju Caroline Erikssons historiska deckare i Svenska mord-serien (två delar än så länge) och är därför såklart nyfiken även på dina böcker. :)

    SvaraRadera
  8. Riktigt bra böcker, bra jobbar.👍👍

    SvaraRadera
  9. måste vara kul att få ut en bok. ännu roligare att få ut två. eller tre

    SvaraRadera
  10. Det måste vara en fin känsla att ha skrivit två böcker.

    SvaraRadera
  11. Det är bra jobbat att skriva två böcker och få dem utgivna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att "få dem utgivna" kan man väl säga när de antagits av ett förlag. I det här fallet är det egenutgivning, även om det finns ett litet förlag som sköter en hel del av det praktiska.

      Radera
  12. Har inte läst dina böcker än. Men är så klart nyfiken på dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns att köpa hos nätbokhandlarna ;)

      Radera
  13. Ja, dina böcker har jag ju sett på bloggar :-)

    SvaraRadera