måndag 7 maj 2018

Tematrio - Margaret, Meg, Maggie m m

Dags för Lyrans tematrio. Den här gången är temat Margaret, Meg, Maggie m m. Så här skriver Lyran: Den här veckan fastnade jag för ett namntema.

Berätta om en bok som är skriven av eller som handlar om en person som heter någon variant av namnet Margaret (Maggie, Meg, Margareta o s v)!

Jag väljer att tolka uppgiften som att vi ska ta fram tre böcker, inte bara en.


Mordet på Margaret Thatcher är en novellsamling av Hilary Mantel. Den innehåller elva fristående berättelser. Namnet på den sista berättelsen är också bokens titel.
Efter att ha läst hela boken vet jag faktiskt inte vad jag ska tycka. Författaren formulerar sig väl och hon har en torr humor mitt i det elände hon beskriver, vilket jag uppskattar. Men trots att detta borde tilltala mig, inser jag att berättelserna har fallit ur mitt minne i samma stund som jag läst färdigt dem. Inte ens den gruvligaste tortyr skulle kunna få mig att återge innehållet i "Lång QT-tid" eller någon av de andra berättelserna.
Jag inser att det mycket väl kan vara mitt fel mer än författarens, men det har var tyvärr en bok som jag lade ifrån mig med en lätt uppgivenhet.



En annan form av namnet Margareta är Marit.
I romanen Liten Ida berättar Marit Paulsen om en liten flicka i det tyskockuperade Norge. Idas mor arbetar för tyskarna och har dessutom fått ihop det med en SS-soldat. Modern kallas i det lilla samhället för Tyskhoran och Ida kallas följaktligen för Tyskhorans unge.
De så kallade tyskerbarnen utsattes ofta för mobbning och misshandel och det är detta som Marit Paulsen tar upp i boken. Att Paulsen har tysk morfar har nog inspirerat henne till att skriva boken.


Så får det bli Åsa Hellbergs bok Sonjas hemlighet. Det är uppföljaren till Sonjas sista vilja.
I boken får man följa väninnorna Susanne, Rebecka och Maggan, men även några fler personer dyker upp och mycket kretsar kring Julie och hennes familj. Julie far från London till Paris, vilket gör hennes mor Edith mycket upprörd. Edith vill inte tala om sina ungdomsår i Paris.
Susanne, Rebecka och Maggan upptäcker märkliga saker när de går igenom Sonjas kvarlämnade saker, och de förstår att Sonja burit på en hemlighet som hon inte delat med dem.

12 kommentarer:

  1. det kan inte ha varit lätt att vara tyskerunge. särskilt inte i ett litet samhälle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste ha varit oerhört stigmatiserande.

      Radera
  2. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  3. kul att du tog med Marit Paulsen så inte hon blir bortglömd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är väl mest känd som EU-parlamentariker, men hon är ju även författare.

      Radera
  4. Märkligt det där hur vissa böcker kan dunsta bort ur minnet i stort samtidigt som man läst klart dem! Händer mig också ibland. Hade någon frågat mig "men vem VAR mördaren?" i vissa kriminalromaner, så hade jag nog inte kunnat svara...

    SvaraRadera
  5. Å, Liten Ida vill jag läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst den själv, men hört en del om den. Jagbär också lite sugen på den,

      Radera
  6. Känner ju till samtliga, men inte läst, Liten Ida blev ju mycket uppmärksammad en tid. Hilary Mantels novellsamling blev jag nog lite mindre nyfiken på nu. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mantels bok passade i vart fall inte mig 😉

      Radera