onsdag 9 maj 2018

Veckoutmaning: Bra och dåliga grannar

Tisdag och dags för en utmaning från Kulturkollo. Den här gången är det Linda som formulerar frågan och det handlar om bra och dåliga grannar:

Vem är din favoritgranne? Vem slipper du helst småprata med vid brevlådan?

Om jag ska välja en fiktiv favoritgranne så kanske det kunde bli Majorskan på Ekeby. Ett rekorderligt fruntimmer med åtskilligt skinn på näsan. Jag vill väl kanske inte vara en av hennes kavaljerer i kavaljersflygeln, men om jag fick bo i en herrgård bredvid Ekeby så kunde vi nog ha ett trevligt umgänge.

När det gäller dåliga grannar behöver man inte välja någon fiktiv sådan. Det finns så många i verkliga livet. För sisådär 25 år sen bodde jag och hustrun (vi var i och för sig inte gifta då) i ett hyreshus. Det var inte grannarna i det huset som var problemet, utan en granne i huset mittemot. Han ställde sig gärna på balkongen, harklade sig och loskade sedan rätt ut. Han älskade operamusik, inget fel i det, men han satte på musiken på högsta volym och öppnade balkongdörren. Vid något tillfälle när några arbetare jobbade utanför gick han ut och kastade äpplen på dem. Plus en massa andra saker som jag har förträngt. Vi flyttade...

4 kommentarer:

  1. Hahaha, det är lite samma för mig. Hade en sk "dålig" granne till för knappt ett år sedan, och han var en mästare på att jävlas med sina grannar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försökte jävlas tillbaka lite. Han var hysteriskt emot rökning. Jag röker inte själv, men köpte några cigarrer så jag kunde röka dem ute när han var ute på balkongen 😂

      Men man ska inte brottas med en gris. Det enda sim händer är att grisen blir lycklig och man själv blir smutsig 🐷

      Radera
  2. Majorskan alltså? Modigt. Jag skull nog varit lite rädd för henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men samtidigt en fascinerande kvinna.

      Radera