tisdag 22 maj 2018

Veckoutmaning: Debuter och debutanter

Tisdag och dags för en utmaning från Kulturkollo. Den här gången är det Fanny som formulerar frågan och det handlar om kungliga personligheter:

Veckans utmaning är helt enkelt att nämna en eller flera debuter som satt sina spår hos dig - oavsett om vi snackar mästerlig eller kalkon. Vilka har berört dig? Det behöver inte bara handla om debutromaner - tänk lyrik, musik, film, tv eller konst.

Det här kommer kanske att uppfattas som förfärligt egocentriskt, men det som berört mig mest var när jag fick ge ut min debutroman Skam.

Jag har skrivit en längre tid. Efter att jag blev uppsagd från mitt dåvarande arbete 2007 skrev jag ett par kriminalhistorier. (Det är förmodligen lika bra att de inte blivit utgivna.)

Vidare retade jag mig på den låga kvalitén på många av de sagoböcker jag läste för mina barn. Därför skrev jag en egen barnbok. Tyvärr refuserad. Det skulle jag gärna se i tryck. Möjligen återkommer jag till den.

Därefter har jag skrivit två romaner utifrån två av de traditionella dödssynderna. Dessa skulle jag verkligen vilja ge ut.

Men så kom det en romantävling, där det gällde att skriva en kriminalhistoria, gärna i historisk miljö. Det var då jag skrev Skam. Det gick ganska fort att skriva den eftersom jag då var långtidssjukskriven. Medan jag väntade på att få veta om denna blivit antagen började jag på uppföljaren Synd. Jag vann dock inte och därför hade även dessa båda manus kunnat hamna i byrålådan bildligt talat. Men sedan jag 2017 blivit av med jobbet på nytt så öppnade sig en ekonomisk möjlighet att själv ge ut böcker.

Våren 2017 gav jag därför ut kriminalromanen Skam. Jag kan lova er att det är en speciell känsla när man håller i sin egenhändigt skrivna roman. På hösten i fjol lät jag ge ut uppföljaren Synd.

Någon massförsäljning kan jag inte skryta med. Men det mest fantastiska är väl ändå att det finns människor som är beredda att betala för något som jag har skrivit. Och roligast av allt när man möter människor som spontant berättar att de verkligen tyckt om böckerna och hoppas att det kommer fler.

Jag kommer att ge ut en bok i år också. Till skillnad från Skam och Synd är det inte en kriminalhistoria. Jag återkommer om denna.

8 kommentarer:

  1. Kan verkligen förstå att det är en speciell känsla att få ut sin debutroman!

    SvaraRadera
  2. Det är ju SYND och SKAM att man inte ska få vara STOLT över sina egna verk! Gläd dig! Och låt nästa bok heta STOLT helt enkelt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, den får nog faktiskt heta "Ingenting att se".

      Radera