söndag 7 oktober 2018

En smakebit på söndag - Frankenstein

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet den här veckan är bloggen Betraktninger - tanker om bøker. Boken jag läser heter Frankenstein och är skriven av Mary Shelley.

Vetenskapsmannen Victor Frankenstein har farliga kunskaper. Av likdelar skapar han ett monster, en vanskapt och fruktansvärd gestalt, som skrämmer folk till vanvett. Monstret försöker lära känna människorna men drabbas av de oförståendes rädsla och hat. Frankensteins monster svär att förfölja och hämnas sin skapare. Den dramatiska jakten går över stora delar av Europa. Hat, våld och ondska kantar vägen mot den oundvikliga undergången.

Smakbiten är hämtad från sidan 39:

När jag fyllt sjutton år, beslöt mina föräldrar att jag skulle skrivas in som student vid universitetet i Ingolstadt. Jag hade dittills gått i skola i Genève, men min far ansåg det nödvändigt att jag stiftade bekantskap med andra seder än mitt hemlands för att fullborda min utbildning. Datum för min avresa bestämdes alltså långt i förväg, men innan den överenskomna dagen var inne, inträffade mitt livs första olycka; liksom ett varsel om kommande elände.

24 kommentarer:

  1. Svar
    1. Bra på film också! Med Boris Karloff som monstret!

      Radera
  2. En bok som väl inte behöver någon närmare presentation :) Jag vet faktiskt inte om jag har läst den, jag tror det men säker är jag inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog så. Alla känner till historien, men beror det på filmer man sett eller har man bara hört talas om den?

      Radera
  3. Känns trots allt som en ganska aktuell bok i och med att den firar 200 år. Har själv inte läst den,men kanske blir det av någon gång också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade jag inte tänkt på att det är precis 200 år sedan den kom.

      Radera
  4. Filmerna har jag sett men ej läst boken.

    SvaraRadera
  5. Den här läste jag för en mängd år sedan. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  6. har både läst bok och sett film. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  7. Jag läste denna som tonåring, för öhum några år sen...Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bok so alla hört talas om, men som inte alla har läst. Jag har inte läst den tidigare.

      Radera
  8. Det får bli att läsa om den :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig blir det första gången 🙂

      Radera
  9. Tack för smakbit! Både läst och sett (olika filmversioner, den äldsta med Boris Karloff bäst förstås!). :)

    SvaraRadera
  10. Läst och sett olika filmatiseringar. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Har både läst boken och sett filmatiseringar av den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Det här är en sådan bok som jag faktiskt är osäker på om jag läst eller inte. Den är så välkänd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det med en del riktigt kända böcker.

      Radera