söndag 28 oktober 2018

En smakebit på söndag - Skönhetens väg

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet denna vecka är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken jag läser heter Skönhetens väg och är skriven av Martha Hall Kelly.

Caroline är volontär på franska ambassaden i New York och har precis mött männen i sina drömmar. På andra sidan Atlanten tar den polska sextonåringen Kasia spionuppdrag för att imponera på pojken hon älskar. Samtidigt ser den unga tyska läkaren Herta inget annat val än att börja arbeta i ett koncentrationsläger för att försörja sig.
Efter att Kasia tillfångatagits av tyskarna möter hon Herta under omständigheter som saknar motstycke i vår historia. Men Carolines välgörenhetsarbete tar henne till Europa, där hennes och Kasias vägar möts.

Smakbiten är hämtad från sidorna 63-64:

Betty tittade sig i fickspegeln på jakt efter skavanker. När hon inte hittade några ryckte hon besviket på axlarna. Betty jämfördes ofta med Rita Hayworth, för hon hade begåvats med ett yvigt hårsvall och former som en gång fick en äldre man i rullstol att resa sig och gå för första gången på många år. Hon var inte alltid den vackraste kvinnan i rummet, men det var lika svårt att ta blicken från henne som från en tågolycka eller en dansande björn.

30 kommentarer:

  1. Svar
    1. Intressant att få följa tre kvinnor, som rimligen inte borde mötas, men som tydligen kommer att göra det.

      Radera
  2. Denna vill jag läsa! Verkar riktigt bra!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Den här har jag läst, fast på engelska. Maken köpte den förra året i USA.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Jag är nyfiken på boken. Det är något med omslaget som gör den intressant.

    SvaraRadera
  5. Har sett denna omtalas tidigare och pratat med mitt bibliotek o bett dem köpa in den! tack för smakbit

    SvaraRadera
  6. Jag fastnade så för omslaget, kanske läser jag den eller lyssnar på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bookmark har använt illustratören till flera böcker.

      Radera
  7. Jag är lite nyfiken på den här. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten! Okänd bok för mig.

    SvaraRadera
  9. En interessant beskrivelse :)

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten! Den har jag fått hem som rec.ex.

    SvaraRadera
  11. Tycker att det låter som en intressant berättelse. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  12. Den har jag läst nyligen. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska jag kolla vad du tyckte efter att jag läst klart och recenserat boken.

      Radera
  13. Den har jag sett mycket av i mitt flöde den senaste tiden. Verkar intressant.

    SvaraRadera
  14. alldeles okänd bok för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera