måndag 8 oktober 2018

Tematrio - Gul

Det är måndag och då är det Lyrans tematrio. Den här gången är temat gul. Så här skriver Lyran: Dags för en ny vecka och ett nytt tema, denna vecka på den varma färgen GUL. Var fantasifulla eller välj helt enkelt gula böcker, helt upp till er.

Khaled Hosseinis Tusen strålande solar har jag nämnt hur många gånger som helst i dessa tematrior, men den dyker upp i mina tankar i många sammanhang.
Solen är ju gul och omslaget är gult.
Vi får följa Mariam, som vid femton års ålder tvingas gifta sig med en trettio år äldre man som misshandlar henne. Efter nära tjugo års äktenskap tvingas ytterligare en ung flicka gifta sig med Mariams make.
Vi följer inte bara kvinnornas vardagsliv, utan vi får också en inblick i hur människor påverkas av först Sovjetunionens ockupation och sedan talibanernas grymma styre. Gammal unken islam tvingar kvinnor att hålla sig i sina hem. De får inte arbeta och inte gå på stan utan att en manlig släkting ledsagar dem. Givetvis får inte flickor gå i skolan. All musik förbjuds och tusenåriga kulturskatter förstörs.

Även Karin Brunk Holmqvists Rapsbaggarna har jag använt som svar här och där, men nu är ju faktiskt raps gult och omslaget är gult, så den får vara med här också.
Alla bor inte i storstan och alla är inte så sofistikerade. Som de båda bröderna Henning och Albert, som bor tillsammans som de alltid har gjort, bara en liten bit från barndomshemmet.
Tiden har stått stilla. Allt de båda bröderna begär av livet är en korvbit att lägga på smörgåsen och så naturligtvis snus.
När det öppnas ett hem för kvinnliga missbrukare i barndomshemmet blir de förstås oroliga. Oron får dem att vanka oroligt i rapsfältet och spotta snus. Det blir upptakten till en invasion av både ufologer och malmletare.
De båda bröderna är helt omedvetna om att de själva är orsak till det mesta av alla konstiga saker som sker kring deras hem.
Boken är rolig och det bästa är att jag är övertygade om att det finns sådana här personer som de båda bröderna i verkliga livet. När storstadsborna twittrar, dricker latte och går på spa finns det alldeles riktiga människor kvar där ute.

Så får det bli lite navelskåderi eller vad man ska kalla det, men min debutroman Skam har företrädesvis gult som färg på omslaget.
I en värmländsk socken hittas en ung kvinna mördad i sitt eget hem. Det är sent 1800-tal och kommunikationerna är långsamma, men en sådan här nyhet sprids snabbt på kyrkbacken.
Länsmannen och fjärdingsmannen gör sitt bästa för att lösa mordfallet, men det står snart klart att det är många som har något att dölja. Det finns mycket skam och skuldkänslor om man skrapar på ytan. Där finns även en främlingsfientlighet som blir tydlig när man söker efter mördaren.
(PS. Visst är "företrädesvis" ett fint ord.)

16 kommentarer:

  1. Tusen strålande solar har jag läst och Skam finns i min trio också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker mycket om Hosseinis böcker.

      Radera
  2. Tusen strålande står i hyllan. Håller med om att företrädesvis är vackert :)

    SvaraRadera
  3. läs nu En halv gul sol. du kommer inte att ångra dig!
    visst är företrädesvis vackert så väl som många andra gamla ord. allom givet, i sinom tid, ja det finns många. jag gillar inte gult i mina kläder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, några gula kläder tror jag inte att jag äger.

      Radera
  4. Håller med, "företrädesvis" används allt för sällan i dagligt tal!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många fina ord som riskerar att glömmas bort.

      Radera
  5. Och nu blev jag återigen påmind om att jag måste ta och läsa Tusen strålande solar.

    SvaraRadera
  6. Tusen strålande solar kom med även på min lista. De andra två är också fina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas det kommer en ny bok av Hosseini.

      Radera
  7. Fint gula böcker, bara läst den sista i trion, förstås! :)

    SvaraRadera