fredag 22 mars 2019

Det där med boktitlar

Jag hoppade över bokrean i år, för jag tyckte inte jag hade råd att köpa några böcker. Men så såg jag på nätet att Akademibokhandeln hade en liten bok av Fredrik Backman med titeln "Och varje morgon blir vägen hem allt längre och längre" och den skulle finnas på en av deras butiker inte så långt ifrån där jag bor och den kostade 69 kronor.

Sagt och gjort, jag åkte in till butiken idag, gick fram till kassan och sade till expediten:

- Och varje morgon blir vägen hem allt längre och längre.

- Det är inte dina ben som blivit kortare? frågade hon.

- Det kan så vara, svarade jag.

- Kan jag hjälpa dig med något? frågade hon då.

- Och varje morgon blir vägen hem allt längre och längre, blev mitt svar.

På nytt sade hon något om benen, varför jag till slut fick säga att Fredrik Backman har skrivit en bok med den titeln. Tyvärr fanns boken inte kvar. Jag gick in på nätet och beställde boken där. För att slippa frakt var jag tvungen att handla för minst 99 kronor, så jag köpte "Hundraettåringen som tänkte att han tänkte för mycket".

Sedan kollade jag tyvärr på Bokus och såg att de sålde Backmans bok för 49 kronor. Ja ja, sånt är livet.

16 kommentarer:

  1. Haha! Tur ni förstod varandra till slut. :) Ja sånt har jag också råkat ut för. Har köpt en bok (på rea visserligen) men sen hittat den på loppis för 10:-. Suck..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte innan jag kom dit att det nog kunde bli lite kul med den titeln 😉

      Radera
  2. Svar
    1. Jag hoppades du skulle läsa det här inlägget :D

      Radera
  3. helt otroligt! kan tycka att titeln borde varit känd i Akademibokhandeln. men kul! var frå du gratisfrakt när du handlat för 99 kr???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Akademibokhandeln.se (I vart fall om man är medlem, vilket man kan bli gratis)

      Radera
    2. jag är medlem, men jag har nog aldrig beställt något utan köpt över disk. Adlibris höjde plötsligt sitt porto, nämligen, till min stora förtret

      Radera
    3. Av princip försöker jag alltid handla i en "fysisk" bokhandel, eftersom jag vill ha dem kvar. I det här fallet hade de dock inte den efterfrågade boken, så då fick det bli så att jag beställde den via nätbokhandeln.

      Radera
  4. Det är faktiskt inte alltid så lätt att förstå vad kunderna/besökarna menar. En elev frågade "har ni Kort kjol?" och jag kunde inte låta bli att svara "inte idag." En bibliotekarievän berättade om när en kvinna kom fram till disken och ilsket sa "Låsa" och det var innan han hade hört att Mario Vargas Llosa just vunnit Nobelpriset.

    SvaraRadera
  5. Haha... Tack för en god historia! :-)

    SvaraRadera
  6. Inför en Fars dag gick jag in i en herrekipering. Ungt manligt biträde bakom disken. "Har du några roliga kalsonger?" frågade jag. Han såg otroligt förlägen ut och sa tyst "Idag har jag svarta". Det blev inget köp, pappa fick väl nåt annat ...

    SvaraRadera