tisdag 9 april 2019

Stolthet och fördom

Titel: Stolthet och fördom
Originalets titel: Pride and Prejudice
Författare: Jane Austen
Förlag: Forum (1998)
Antal sidor: 299

Stolthet och fördom är Jane Austens mest berömda roman, enligt mångas mening hennes mästerverk. Hon skrev den i slutet av 1700-talet, men den refuserades och utgavs först 1813. Titeln har hon valt med största omsorg - det är egenskaper som i olika grad karakteriserar bokens två huvudpersoner och som bidrar till att forma deras öden. Den fördomsfulla Elisabet Bennet och den stolte mr Darcy - de två utkämpar en privat strid medan Elisabets mor, den energiska mrs Bennet, försöker få sina döttrar lyckligt gifta.

Det här är en bok som jag sett fram mot att läsa. Jane Austen är en så berömd författarinna, men jag har aldrig läst något av henne tidigare. Hon hade inga kontakter med dåtidens litterära värld annat än genom de böcker hon läste och skrev sina egna verk i hemmets lugna vrå. I bokens förord beskrivs hennes liv som "ett av litteraturhistoriens händelselösaste".

Det som gör den här boken till en god läsupplevelse är den humor och ironi som man kan återfinna i texterna. Många av romanfigurerna framstår som synnerligen löjliga, och författaren tycks finna nöje i att framhålla det hyckleri och den falskhet som kan döljas bakom förnäma fasader.

Själva historien är inte speciellt spännande. Något av en klassisk kärleksroman, där huvudpersonerna efter diverse förvecklingar slutligen får varandra och lever lyckliga i alla sina dagar. Det är Jane Austens lätt satiriska infallsvinkel som gör romanen värd att läsa.

kaosutmaningen får denna bok svara mot punkt 9: Läs en bok som skrevs före 1900.

Boken får även ingå i Vargnatts klassikerutmaning att läsa en klassiker per månad. Stolthet och fördom var min aprilklassiker.

2 kommentarer:

  1. Kul att det blev en Austen! Jag har läst några av henne och gillat dem :) Och min aprilklassiker är ju också en Austen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja just det ja. Northanger Abbey. Den har jag aldrig läst. (Eftersom Stolthet och fördom är den första Austenbok jag läst.) Northanger Abbey utgavs tydligen efter hennes död.

      Radera