tisdag 23 april 2019

Veckans utmaning: Det glömmer jag aldrig

Tisdag och veckoutmaning från Kulturkollo. Den här gången är temat oförglömliga TV-minnen. Lotta skriver: Jag minns klart och tydligt vad jag gjorde under 9/11. Jag var föräldraledig med min son och tittade på Oprah på TV4 när ett nyhetsmeddelande började rulla fram över rutan om att ett flygplan kraschat in i World Trade Center. Snart avbröts eftermiddagssändningarna med nyheter och Bengt Magnusson som rapporterade om vad som hände, och sedan kunde jag inte lämna tv:n på hela kvällen.
Jag minns också hur jag vaknade tidigt på lördagsmorgonen den 1 mars 1986 och tänkte som vanligt se Gomorron Sverige – den lilla tecknade filmen och lyckohjulet kunde man inte missa. Men just den här morgonen var det ingen sändning utan istället ett nyhetsmeddelande om att Olof Palme blivit skjuten. Och hela dagen blev så tyst och märklig.
Jag minns också den lilla rojalisten i mig som den 29 juli 1981 sprang fort i regnet med uppfällt paraply mellan min kompis hus och mitt eget, för att missa så lite som möjligt av prinsessan Dianas bröllop. Hon var så vacker, och klänningen var helt overklig. Det är också ett av mina allra tidigaste tv-minnen.
Vad minns du?

Jag minns Aktuellts sändning den 15 september 1973 kl 21.00. Kung Gustaf VI Adolf hade legat på Helsingborgs lasarett under en månad och kommunikéerna visade att hans tillstånd gradvis försämrades. Vi skulle se på Aktuellt kl 21. Istället för den vanliga signaturmelodin blev rutan för ett ögonblick svart. Sedan kom nyhetsuppläsaren i bild. Han hade svart kostym och svart tips och inledde med orden (om jag minns rätt): "Vi har ett sorgebud till Sveriges folk. Konung Gustaf VI Adolf har avlidit." Alla planerade TV-program togs bort och istället visades minnesprogram.

4 kommentarer:

  1. Då var jag inte ens född! Har bara läst om det i efterhand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hände nog mycket på TV innan du var född ;)
      Mordet på John F Kennedy. Mordet på hans bror Bobby. Mordet på Martin Luther King Jr. (Mycket elände som sätter sig fast. Men presidentmordet var jag för liten för att minnas. Sprängningen av den västtyska ambassaden i Stockholm. (Lägg ut! Lägg ut!)

      Radera