söndag 7 april 2019

En smakebit på söndag - Stolthet och fördom

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet den här veckan är bloggen Betraktninger - tanker om bøker. Boken jag läser heter Stolthet och fördom och är skriven av Jane Austen

Stolthet och fördom är Jane Austens mest berömda roman, enligt mångas mening hennes mästerverk. Titeln har hon valt med största omsorg - det är egenskaper som i olika grad karakteriserar bokens två huvudpersoner och som bidrar till att forma deras öden. Den fördomsfulla Elisabet Bennet och den stolte mr Darcy - de två utkämpar en privat strid medan Elisabets mor, den energiska mrs Bennet, försöker få sina döttrar lyckligt gifta.

Smakbiten är hämtad från sidan 156:

Elisabet vaknade på morgonen till samma tankar och upprörda känslor som hade plågat henne innan hon somnade. Hon var fortfarande förvånad över det som hade hänt. Hon kunde inte tänka på något annat, kunde inte sysselsätta sig med någonting, så hon begav sig ut. Hon styrde kosan direkt till sin älsklingspromenad med hejdade sig vid tanken på att mr Darcy kunde komma den vägen och i stället för att gå in i parken tog hon av på den smala väg som förde bort från stora infartsvägen. Den gick längs staketet kring parken, och snart kom hon förbi en av de grindar som ledde in i parken.

21 kommentarer:

  1. tack för en fin smakbit - vi ska hälsa på hos Jane Austin i sommar

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbit. Fick mig att le :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite omständlig, men oemotståndlig ;)

      Radera
  3. Tack för smakbiten. :) Har ännu inte läst denna men det ska bli av någon gång framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst något av Jane Austen tidigare, så jag tyckte att det var dags!

      Radera
  4. Funderade just över att jag inte såg dig bland de andra länkarna på Betraktninger, blev orolig (ja, så tramsig är jag!) och var tvungen att titta in. Nu känner jag mig lugn :)
    Har faktiskt läst boken, är det månne ditt val för 6 klassiker på 6 månader? Jag är mitt uppe i min - nå ja, i början av den i alla fall. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad gullig du är! Jag glömde lägga in länken i morse.
      Jodå, det är min klassiker för april.

      Radera
  5. Den läste jag för ganska länge sedan och jag var inte så förtjust i den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att den är intressant, eftersom den skrevs av någon som levde då, men som stod utanför mycket av det boken handlar om.

      Radera
  6. Läste den här när jag pluggade litteraturvetenskap. Och filmen minns en förstås. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att den är ett måste på många kurser.

      Radera
  7. Så dålig på klassiker. Men jag försöker också bättra mig. Utan att ta mig an någon utmaning, det törs jag inte. Tack för smakbit!! Ha en bra aprilvecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt att plocka upp klassiker, för de är oftast riktigt bra. Det är därför de blivit klassiker.

      Radera
  8. Jag vet faktiskt inte om jag har läst denna, förmodligen inte, men det känns så :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det med vissa berättelser. De är så kända att man tror sig ha läst dem, eller i vart fall sett filmen ;)

      Radera
  9. Den har jag läst, minns den som lite smårolig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har inte så lite ironi när hon skriver.

      Radera