söndag 11 juli 2021

En smakebit på søndag - Den andra dödssynden

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet denna vecka är bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter Den andra dödssynden och är skriven av Jan Guillou.  
(Jag är sen med att lägga upp den här smakbiten, men vi har varit i Jämtland och begravt min svärmor.)

En ny generation Lauritzen ger sig in i fastighetsbranschen och i en ekonomisk kapplöpning som leder till väldiga vinster. Eller avgrunden.

Eric Letangs advokatbyrå ställs inför helt andra påfrestningar i form av den moralpanik som leder till incestmål och terroristrättegångar där rader av oskyldiga kommer att dömas. Det rättsliga sammanbrottet kulminerar därefter i mordet på landets statsminister.

1980-talets vildsint egoistiska stämningar är på väg att bli det socialdemokratiska folkhemmets svanesång. Allt kan hända. Och det händer.

Smakbiten är hämtad från sidan 20:

Kusin Eric och hon själv tog sista kvällståget in till Stockholm. De skyllde på att de hade ett viktigt mål i tingsrätten nästa dag och parerade Solveigs erbjudande om plats i hennes förbeställda limousin med att Erkki skulle till skolan nästa morgon.

Saltsjöbanans järnväg var inte heller som förr. De bruna robusta järnvägsvagnarna med rökkupéer och underförstått reserverade platser för särskilda manliga passagerare, hade ersatts med jämlika plastsäten i ljusblå tågvagnar som mer kändes som äldre tiders spårvagnar.

Det påminde henne i kringelkrokiga associationer om den spruckna målarfärgen i fönstersmygarna på Grand Hôtels bedagade veranda.

18 kommentarer:

  1. Den enda Guillou jag har läst är några spridda delar i Hamilton-serien och jag har funderingar på att läsa alla i ordning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog bara läst någon enstaka Hamiltonbok, men det här är nionde delen av tio i romansviten Det stora århundradet.

      Radera
  2. boken står i makens bokhylla... tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din make och jag tycks ofta ha samma boksmak :)

      Radera
  3. Jag blev besviken när jag började läsa hans serie Det stora århundradet. Hade trott att jag skulle tokgilla dem, men hans sätt att skriva appellerade inte på mig. Tack för smakbit, Guillou får damma vidare i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hittills varit mest förtjust i de båda första delarna.

      Radera
  4. maken läste första delen och gillade den. drivet skriven och faktamässigt korrekt, sa han. jag läste någon enda Hamilton och gillade inte samt någon i serien om Arn som väl var snäppet bättre. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den första delen är riktigt bra. Vad gäller Arn så gillar jag väl i och för sig serien, men det är ju lite riddarroman över det hela och det är inte nödvändigtvis ett positivt omdöme ;)

      Radera
  5. Jag har inte börjat på med den här serien, men jag tror jag har läst om inte alla så de flesta Hamiltonböckerna.

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten! Har tyvärr väldigt svårt för Guillous sätt att skriva.

    SvaraRadera
  7. Har läst de två första delarna eller om det är tre i serien, tyckte bäst om den första.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första delen är riktigt bra och jag tyckte mycket om den andra också.

      Radera
  8. Guillou är inte för mig, bara det att han gjort en bok som heter Stora machoboken... Beklagar sorgen med svärmor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guillou kan vara lite mycket ibland.

      Tack. Och på tal om mycket så var det lite mycket att min mamma och min svärmor dog med bara tre dagars mellanrum.

      Radera
  9. Oj, ännu en bok i den serien. Till viss del skulle det faktiskt vara intressant att läsa serien, men Brobyggarna engagerade inte, blev inte mer sen. Synd kanske. Tack för smakbit!

    SvaraRadera