söndag 4 juli 2021

En smakebit på søndag - Trohetseden

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet denna vecka är bloggen Betraktninger - tanker om bøker. Boken jag läser nu heter Trohetseden och är skriven av Anton Berg. 

Smakbiten är hämtad från sidan 107:

"Det här var jävligt olyckligt. Plötsligt menar polisen att bara för att vår kille använde T-sprit och ett gammalt billarm kan det inte röra sig om muhammedanska terrorister. Det är för fan inte klokt. De jävlarna använder vad fan som helst. Lastbilar. Maskingevär. Självmordsbombare. Jag förstår inte för mitt liv hur den svenska polisen fungerar. Eller snarare inte fungerar."

Han sträckte sig efter whiskyflaskan på bordet, vände på den så etiketten gick att läsa, fnös och ställde ner den med en smäll.

"Vad är det här, Calle? Ge mig de fina grejerna. Det som Cederström dricker."

22 kommentarer:

  1. Verkar "kul".....
    Vi åkte hit till Gotland -98 på en 4-dagars semester - och på den vägen är det! *fniss*
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är riskabelt att åka dit :D

      Radera
  2. Fortsättningen på förra veckans alltså 🙂 Tycker egentligen att whisky och fin inte kan användas i samma mening 🤢

    SvaraRadera
  3. jag har en annan Berg idag, tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett kärnfullt efternamn som kan bäras av flera :)

      Radera
  4. bra när folk uttrycker sig så en förstår vad de menar. och visst finns det whisky och whiskey. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar nog whisky framför whiskey ;)

      Radera
  5. Fortsättningen alltså? Då gillade du första ;) tack för smakbiten (whiskey avstår jag ifrån om det inte är i irish coffee :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var bra. Och den här är inte heller dum. Det finns bättre sätt att dricka whisky än Irish coffee, men Irish coffee är ett utmärkt sätt att dricka kaffe på :D

      Radera
  6. Tack för smakbiten! Den ska jag läsa.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten! Ingen bok jag känner till detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anton Berg fick mig först att tänka på choklad ;)

      Radera
  8. Famous Grouse är min favoritwhisky. Deckare är inte i min smak så mycket. Men tack för smakbit, kände inte till författaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar Laphroaig. En riktigt rökig whisky.

      Radera
  9. Famous grouse är godaste whiskyn, men jag har inte smakat alla
    sorter. Boken är inte min genre, ny författare för mig. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att jag inte kunde skicka med en slurk whisky med smakbiten :)

      Radera
  10. Det vore i och för sig intressant att veta vad de anser är fin whisky då. Personligen föredrar jag någon lite äldre Lagavulin, en sån som smakar mjukt, eller så kanske en Bowmore av något slag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En mjuk whisky är inte dumt, men ibland är det gott med en riktigt rökig whisky som river lite :)

      Radera
  11. Känner inte till Anton Berg och den låter lite för hård för min smak. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det innehåller mycket mer än våld och pangpang :)

      Radera