måndag 26 juli 2021

Provinsiell chauvinism :)

För ett par veckor sedan var vi i Lit i Östersund för min svärmors begravning. Då passade vi på att besöka hembygdsgården i Lit där vi fikade. 

Där fanns en hög med småskrifter som man fick ta om man ville. Jag norpade den lilla skriften "Kom Gustav II Adolfs stridshäst från Lit?" Under bilden på hästen står "Var Gustav II Adolfs stridshäst från Lit" - eller Hammerdal? Man har breddat det tänkta området en aning.

Efter att ha läst häftet kan jag konstatera att där inte finns något alls som talar för att hästen skulle komma från Lit (eller Hammerdal). Det som sägs är att konungens häst nog var från norra Sverige. Och visst - Lit ligger i norra Sverige.

Jag tycker det är helt underbart. Ska man ge ut en sån här skrift i Lits hembygdsförening, så ska man naturligtvis slänga fram att hästen givetvis kan ha kommit från Lit.

Hm, jag undrar om inte Karl XII:s häst kom från Vålberg :D

2 kommentarer:

  1. Fniss. Jag tror stenhårt på Vålberg. Eller möjligen Edsvalla. Det ligger väl längre norrut ön Vålberg?

    SvaraRadera