söndag 29 januari 2023

En smakebit på søndag - Odinsbarn

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter Odinsbarn och är skriven av Siri Pettersen.   

En man från norr sticker kniven i ett spädbarn, för att dölja att hon är född utan svans. Flickan överlever och får namnet Hirka. Femton vintrar gammal får Hirka veta att hon är ett odinsbarn - ett svanslöst odjur från en annan värld. Myten säger att odinsbarn för med sig röta och död. Samtidigt sprider sig rykten och oroligheter i landet. Gamla maktkamper väcks till liv, krig hotar att bryta ut och folk överger sina hem i fruktan för varelser som ingen har sett på tusen år. Det verkar som om Hirka inte är den enda som tagit sig igenom stenportarna från den andra världen och plötsligt vänds alla blickar mot henne.

Smakbiten är hämtad från sidan 192:

Urd slog ihop boken med en smäll. Dammet yrde upp över ledstången och dalade som duggregn ner över våningarna under. De tysta och gråklädda lyfte blicken från sina monotona sysslor och stirrade på honom som om han hade pissat på golvet. De kallades herdar, hade han fått veta. En av dem stod bara några steg bort, med fingret på ryggen till en bok som han hade varit i färd med att sätta på plats. Tom på tankar och fastfrusen i sin rörelse. Urd visade tänderna mot honom. Den bleka gestalten ryggade tillbaka och försvann mellan de massiva hyllorna.

17 kommentarer:

  1. omslaget får mig att avstå från boken

    SvaraRadera
  2. Denna har jag tänkt läsa någon gång i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft den som läsmål länge, så nu var det dags.

      Radera
  3. Jag har sett den här och tyckt att den verkar så otäck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills tycker jag inte att den är speciellt otäck.

      Radera
  4. Den här har stått länge i hyllan, vann den. Men tjockleken avskräcker, och lusten att läsa har inte infunnit sig….Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Jeg likte hele triologien kjempegodt. Jeg leser ikke så mye ungdomsbøker, men Siri Pettersen er virkelig en skatt!

    SvaraRadera
  6. omslaget avskräcker mig också. har alltid tyckt att det är så otäckt. innehållet verkar ju inte så rart heller. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte lätt att ha blivit av med svansen ;)

      Radera
  7. En ganska otäck historia för att vara skriven för barn och unga läsare, huva. Men det kanske skrämmer gamla tanter mer än ungar! Tack för spännande smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det nog vara. Jag tyckte mycket om Bröderna Grimms sagor när jag var liten. Som vuxen får de en helt annan innebörd.

      Radera
  8. Så bra bok och trilogi! Hoppas du tycker om den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De som har läst den verkar tycka mycket om den.

      Radera