tisdag 17 januari 2023

Tisdagstrion: Systrar

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat systrar. Här är min systertrio:  

Första bok i trion får bli Den andra systern av Peter Mohlin och Peter Nyström. Alicia Bjelke är en ung kvinna med ett ansikte så vanställt att folk ryggar tillbaka när de ser henne. Hon är kodgeniet bakom ett banbrytande dejtingföretag som hon startat tillsammans med systern Stella. Men när bolaget gör succé är det bara vackra Stella som syns i strålkastarljuset. Tills hon en dag hittas död. Fallet tilldelas den före detta FBI-agenten John Adderley, som vistas i Karlstad under en ny identitet. John jagas av skuggor från sitt tidigare liv och ser sig tvungen att lämna Sverige för att överleva. Men spelplanen förändras. Istället för att fly måste han en gång för alla göra upp med sitt förflutna - och då visar sig utredningen av mordet på Stella erbjuda en oväntad möjlighet. 

Den andra systern är den andra John Adderley-deckaren. Den första heter Det sista livet. Jätteroligt att böckerna utspelar sig i Karlstad!

Den här boken är annorlunda. Från den första boken vet vi att Adderley har ett hot hängande över sig från en nigeriansk knarkliga i USA. Men nu får detta överraskande inverkan på hans arbete på polisen i Karlstad. Ska han tvingas förfalska bevis i en mordutredning för att skydda sig själv? Han ställs inför ett svårt dilemma och de val han gör är inte självklara.

Fröknarna von Pahlen är en romansvit i sju delar av Agnes von Krusenstjerna. Inte så känd nu kanske, men på 1930-talet var den desto mer uppmärksammad.

Då hade vi nämligen det som kom att kallas Krusenstjernafejden. De tre första delarna hade givits ut av Bonnier utan att det blev några upprörda känslor, men fjärde delen refuserades då de sexuella inslagen blev för uppenbara. Då gavs boken ut på ett mindre förlag, men möttes av tystnad av tidningarna. Inte förrän Karin Boye tog upp boken och påpekade att det var uppenbart att man försökte tiga ihjäl den kom debatten igång; en debatt som pågick i två år.

I konflikten hade Agnes von Krusenstjerna stöd av, förutom Boye, bland andra Johannes Edfelt, Eyvind Johnson och Elmer Diktonius.

Hur var det nu med systrar då? Då får man ge sig till tåls till den sjunde och sista delen som heter Av samma blod.

Slutligen en bok jag inte hunnit läsa ännu. Det är Åsa Hellbergs senaste roman - Inte utan min syster.

Systrarna Anna och Cornelia växer upp på en gård utanför Fjällbacka, i Kville socken. Familjen är fattig, men trots detta får de yngsta flickorna chansen att utbilda sig till sjuksystrar. I storstaden möts den av en helt ny värld av läkare, kvinnosakskvinnor och fascinerande patienter. Arbetet är krävande men framtidstron är stark, för dörren till frihet står på glänt. De vill bli den nya sortens kvinnor, fast priset de får betala är högt. Bara några år senare krossas tillvaron. Ett oäkta barn, en ansvarslös man och förbjuden kärlek drar isär systrarna. Tragedierna följs av år av svårigheter. Det starka band de haft slits sönder av olyckor, kaos och sorg. Var hittar man glädje när hoppet tycks gått förlorat?

24 kommentarer:

  1. inte läst dina systrar, tack för tips

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills verkar jag vara ensam om de här böckerna i trion.

      Radera
  2. Åsa Hellberg har jag ju läst och gillat annat av så kanske borde jag läsa även denna.

    SvaraRadera
  3. Krusenstjerna - serien har jag förstås läst. frågan är om jag inte läst den ett par gånger. har även sett filmatiseringar. känner till de båda andra författarna men har inget läst av dem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstås? Jag tror att det är många som inte ens känner till den.

      Radera
  4. Systrarna von Pahlen har jag läst ett par böcker om men jag tog mig inte igenom hela sviten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst de två första delarna, men kände inte för att fortsätta.

      Radera
  5. Fröknarna von Pahlens vill jag läsa. Tack för tipset! Jag har läst den första delen ( Den blå rullgardinen) och den var bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var inte lika imponerad. Jag tyckte nog att det kändes som att tiden inte farit så väl fram med den.

      Radera
  6. Fröknarna von Pahlen har jag läst, men inte alla delar. Så jag har inte kommit till systerboken :-)

    SvaraRadera
  7. KArlstad-deckare blir jag förstås nyfiken på ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lustigt nog kommer författarna inte från Karlstad.

      Radera
  8. 1 och 3.an vill jag läsa, det låter som min smak.

    SvaraRadera
  9. Ettan och trean vill jag läsa! Har läst annat av Krusenstjerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ettan är bra och trean har jag stora förhoppningar på.

      Radera
  10. Fröknarna von Pahlen känner jag förstås till, men de andra två var nya för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker egentligen att historien kring bokserien är intressantare än själva böckerna. Fast jag har ju bara läst de två första av de sju delarna.

      Radera
  11. Hellbergs (blivande) serie har jag tänkt att jag borde läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det väl bäst att börja från början :)

      Radera