söndag 23 juli 2023

En smakebit på søndag - Pensionatet

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är Astrid Terese med bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter Pensionatet och är skriven av Karina Johansson. 

Alexa Vinder driver familjeföretaget Ingrids pensionat med stor framgång. Stressande stadsbor kommer dit för att tillbringa några dagar i en vilsam miljö med gemensamma aktiviteter och måltider på gammaldags vis. När bysnickaren Robin dyker upp med kreativa idéer får Alexa både ny livsenergi och fjärilar i magen. Men när pensionatets ena städerska anklagas för stöld och därefter blir mördad vänds allt upp och ned. När också kökschefen hittas död börjar avbokningarna strömma in. Företaget riskerar gå omkull och Alexa inser att hon snabbt måste hjälpa polisen att hitta mördaren.

Smakbiten är hämtad på sidan 39:

Två gubbar kastade pil på en darttavla som hängde på ett äppelträd alldeles i närheten. Knastret när Robin gick över grusplanen framför huset fick den korta gubben att reagera. Han vände sig hastigt om, vilket resulterade i att den längre höll på att kasta pilen rakt i hans huvud. Den korta hetsade upp sig och delade ut en knuff, och det ledde till att de började gräla på varandra.

18 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, det får inte dö för många på ett pensionat strax innan jag ska bo där :)

      Radera
  2. Kanske kan göra om det till ett "mordpensionat", där gästerna löser mordgåtan 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barnen bjöd oss på mordgåta på Nolhaga Slott när vi varit gifta 30 år, och trerätters med tillhörande viner... lite som teater, och diskussion efteråt 🙂

      Radera
  3. Låter som typ cosy-crime. Fast ändå inte.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten! Det pensionatet skulle jag undvika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan förstå att Alexa blir väldigt orolig för pensionatets existens.

      Radera
  5. både städerskan och kökschefen - det v ar illa. jag hade sprungit därifrån. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, där skulle jag nog inte vilja övernatta.

      Radera
  6. Den där skall jag läsa ganska snart, eventuellt i augusti. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  7. Haha, tur jag klarade mig från dödsfall när jag drev pensionat! Låter som något som visst kallas mysdeckare? Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså, har du drivit pensionat. Kul. Ja, det är en mysdeckare.

      Radera
  8. Oj, det låter faktiskt inte som ett pensionat jag skulle vilja bo på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, jag skulle nog tänka mig för innan jag bokade ett rum där.

      Radera
  9. Den vill jag läsa men ska nog lyssna på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går förstås också bra - för den som gillar ljudböcker.

      Radera