torsdag 13 juli 2023

Helgfrågan v. 28

Helgfråga från Mias bokhörna. Nu är det dags för Helgfrågan Sommaredition, där vi får svara på samma fråga veckorna 28-33. Helgfrågan lyder:

Tipsa om en bok, en film, ett utflyktsmål, en tv-serie, en teater, en maträtt eller något annat skoj. 

Jag väljer en bok den här veckan. Det får bli Malibu brinner av Taylor Jenkins Reid. Jag har tidigare läst Daisy Jones & The Six av författaren. Den boken älskade jag. När jag läste den här boken kunde jag konstatera att Taylor Jenkins Reid levererade igen! Detta är en riktigt bra roman!

En stor del av boken handlar om den stora sommarfesten. Den delen, med förberedelser och själva festen, utspelar sig under ett enda dygn, men den historien varvas med en berättelse om hur de fyra syskonens föräldrar träffades och hur barnens uppväxt var. Deras far är en världsberömd sångare - Mick Riva. En stor artist, men en katastrof som familjefar. En frånvarande far, som försummar barnen, lämnar sin fru, och istället ägnar sig åt att förföra unga kvinnor. 

Syskonens alkoholiserade mor har hela ansvaret för barnen. Hon gör verkligen sitt bästa, men det blir samtidigt den äldsta dottern Nina som får bära ett tungt lass. Nina tvingas försumma sig själv för att syskonen ska klara sig.

Det är ett stort familjedrama som utspelar sig i denna roman, och Taylor Jenkins Reid förvaltar romanidén på bästa sätt. Hon har skapat en riktig bladvändare.

10 kommentarer:

  1. Aldrig hört talas om men låter intressant.

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Ja! Vad kul att du också har läst den!

      Radera
  3. Tack för tipset! Kände inte till denna.

    SvaraRadera
  4. Jag har två andra böcker av författaren bland mina olästa. Skall läsa dem först. Men har hört så mycket gott om hennes böcker så jag ser fram emot dem.

    SvaraRadera
  5. Tack för bra tips den har blivit lite liggande här.

    SvaraRadera