tisdag 11 juli 2023

Tisdagstrion: Böcker med sommarkänsla

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat böcker med sommarkänsla (i titel, handling eller på omslag)Här är min trio:   

Det är väl inte sommar jämt i historierna om Emil i Lönneberga och hans många hyss, men jag tycker att det här omslaget i all sin enkelhet ger en sommarkänsla. Alla barn borde få möjligheten att springa omkring på en äng när det är sommar.
Så får det bli en bok där det är sommar och en alldeles förfärlig hetta i bokens handling. En värme som förstör skördarna och riskerar att döda både människor och djur.

Hetta är skriven av Jane Harper, som bor i Melbourne. Boken är väl uppbyggd. Genom hela boken får vi tillbakablickar; både från händelserna för 20 år sedan och från det som föregick tragedin hos familjen Tadler. Harper har lagt ut en hel del villospår för läsaren, vilket gör det till en bra deckare. Upplösningen kom som en total överraskning för mig, och det är ju så det ska vara.

Den miljö som skildras känns trovärdig. Säger jag, som aldrig varit i närheten av Australien. Man kan verkligen känna den närmast outhärdliga hettan, och när de talar om jättekrabbspindlar inne i sovrummet skruvar jag olustigt på mig. Skvallret och missunnsamheten i ett litet döende samhälle, där gamla oförrätter aldrig glöms, känns också som något jag kan föreställa mig. En isolerad by kan skapa en otrolig samhörighet, men då får ingen sticka ut.

Hetta är en riktigt bra sommardeckare. En del utspelar sig visserligen i februari, men då är det ju sommar eller möjligen tidig höst på det södra halvklotet.

Så en roman med ordet sommar i titelnSatans sommar av Kim Faber och Janni Pedersen är uppföljaren till Vinterland. Jag tyckte att Vinterland var en riktigt bra kriminalroman; den hade vunnit den danska kriminalakademins debutantpris. Den här är minst lika bra. För den som lockas av den här romanen ger jag rådet att först läsa Vinterland, för de hör ihop. Jag tror att man behöver den förförståelsen för att riktigt uppskatta Satans sommar.

Romanen innehåller den där mixen av terrordåd/kriminalitet och huvudpersonernas personliga problem som ger grunden till en bra roman. Karaktärerna är komplexa. Skrapar man på ytan framträder en annan människa än den man tror. Mordet på den kände advokaten har en helt annan bakgrund än vad man som läsare kan förvänta sig.

Vidare finns det helt klart människor på toppositioner som inte vill att obekväma frågor ska ställas runt terrorbrottet som Vinterland handlade om. Och de skyr inga medel för att förhindra att sanningen kommer fram.

26 kommentarer:

  1. Satans sommar hoppas jag slipper uppleva, men kan bli trevligt med Emil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Emil är alltid trevlig. Fast jag kanske inte skulle vilja ha denne odygdspåse i mitt hem ;)

      Radera
  2. Jane Harper verkar vara väldigt bra på att beskriva väder och miljö så att man känner att man upplever det själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var nästan så man svettades :)

      Radera
  3. Hetta kommer jag ihåg den var riktigt bra.

    SvaraRadera
  4. Satans sommar verkar spännande. Tack för tips!

    SvaraRadera
  5. Har (förstås) läst dina två första, otroligt olika men väldigt bra! Trean är helt ny för mig.

    SvaraRadera
  6. så bra att få veta detta om Satans sommar! Hetta drar jag mig för att läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vissa serier, även om böckerna är fristående, behöver ändå förförståelsen genom tidigare delar.

      Radera
  7. Emil och Hetta har jag läst. Tack för tips pm den tredje boken.

    SvaraRadera
  8. Hetta har jag läst. En riktigt bra deckare, tycker jag. Även om det inte är sommar jämt i Emilhistorierna så är ju det där omslaget somrigt så det förslår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett barn som springer på en äng är verkligen sommar!

      Radera
  9. Emil så klart. Satanssommar ligger i min varukort hos Adlibris. Har läst första delen som jag gillade mycket. Jane Harper är jag oerhört nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade du Vinterland så är jag säker på att du även kommer att tycka om Satans sommar.

      Radera
  10. Jag har faktiskt läst alla tre 😊

    SvaraRadera
  11. Det är bara Emil jag läst av de här tre.

    SvaraRadera
  12. Härlig blandning! Jag har läst och gillat alla tre.

    SvaraRadera
  13. Många av berättelserna om Emil ger ju sommarkänsla :)

    SvaraRadera