söndag 12 maj 2024

En smakebit på søndag - På ett ögonblick

Idag är det söndag. Utan att spoila delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är Astrid Terese med bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter På ett ögonblick och är skriven av Jo Callaghan.

Var nittionde sekund försvinnner en person, och kriminalintendent Kat Frank vet en del om förluster. Som änka och ensamstående mamma har hon lärt sig att lita på sin magkänsla, en egenskap hon har nytta av även i polisyrket. När Kat blir vald till ett pilotprogram där hon paras ihop med den tekniska landvinningen Lock - en AI som projiceras som ett hologram - ställs hennes instinkt och erfarenhet mot Locks logik.

Smakbiten är hämtad från sidorna 12-13:

McLeish reste sig, korsade rummet och plockade upp en rapport från skrivbordet. "Enligt en studie som ministern beställt anmäls någon som försvunnen var nittionde sekund i Storbritannien, vilket innebär fler än trehundratusen fall om året. Dessa fall upptar en stor del av polisens arbetstid - fjorton procent för att vara exakt - till en upppskattad kostnad av tvåtusenfemhundra pund per fall. Det är fyra gånger dyrare än ett genomsnittligt inbrott. I den här rapporten dras slutsatsen att en hel del av det grundläggande utredningsarbetet - genomgång av förhör, dokument, material från övervakningskameror och telefoner med mera - kan utföras av AI-assistenter, vilket ger 'betydande' besparingar vad gäller tid och pengar."

14 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten!
    Tycker att jag känner igen handlingen. Är det den här som blivit tv-serie eller film?

    SvaraRadera
  2. intressant tema med AI-forskning, författaren kunnig i ämnet.

    SvaraRadera
  3. Oj, har vi redan AI i deckarmiljö? Nu kan det bli avancerade innehåll i kriminallitteraturen. Och jag som har svårt att hänga med i de enklaste intrigerna...Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det var i Star Trek som man hade en läkare som var ett hologram. Då var det SF; snart har vi det närmare än vi tror och kanske vill.

      Radera
    2. ja, både på gott och ont, är ingen bakåtsträvare men nog är man allt lite orolig vad den kan ställa till med

      Radera
  4. Det låter intressant med AI i en deckare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer kanske en dag då vi människor är överflödiga. AI-robotarna kommer att se att det är ologiskt att ha en art som parasiterar på planeten.

      Radera
  5. Den här står oläst i hyllan. Hoppas den är bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli intressant att läsa i alla fall.

      Radera
  6. jag får nervsammanbrott när jag ska tala med robotar i telefon och de inte förstår min fråga. usch! jag vill tala med levande människor. tycker mig vagt känna igen författarnamnet men inte titeln. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad jag håller med dig. Till slut blir jag så frustrerad att jag fräser ilsket åt robotrösten, och det har jag ju mycket för...

      Radera
  7. Den läste jag för bara ett litet tag sedan. Gillade den!

    SvaraRadera