tisdag 28 maj 2024

Tisdagstrion: Ett "och" i boktiteln

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat ett "och" i boktiteln. Här är min trio:

Änglar och Demoner är enligt mig den bästa av Dan Browns böcker.
Som alltid i hans böcker är det en kapplöpning mot tiden. Den katolska kyrkan hotas. Fienden förmodas vara Illuminati, som beskrivs som kyrkans urgamla fiende. (Den orden som hette Illuminati upplöstes på slutet av 1700-talet, men det hindrar inte att foliehattarna har tagit boken till sig och spekulerar kring ett mystiskt Illuminati som i hemlighet styr världen.)
En bomb är placerad någonstans i Vatikanen. Samtidigt har kyrkans alla kardinaler samlats för att välja en ny påve eftersom Den Heliga Stolen är vakant. Det finns fyra starka kandidater till att efterträda den avlidne påven, men alla fyra har försvunnit.

Det är en riktigt spännande bok, som i vart fall fick mig att ivrigt bläddra vidare.

Stolthet och fördom är Jane Austens mest berömda roman, enligt mångas mening hennes mästerverk. Hon skrev den i slutet av 1700-talet, men den refuserades och utgavs först 1813. Titeln har hon valt med största omsorg - det är egenskaper som i olika grad karakteriserar bokens två huvudpersoner och som bidrar till att forma deras öden. Den fördomsfulla Elisabet Bennet och den stolte mr Darcy - de två utkämpar en privat strid medan Elisabets mor, den energiska mrs Bennet, försöker få sina döttrar lyckligt gifta.
Jane Austen  hade inga kontakter med dåtidens litterära värld annat än genom de böcker hon läste och skrev sina egna verk i hemmets lugna vrå. I bokens förord beskrivs hennes liv som "ett av litteraturhistoriens händelselösaste".
Det som gör den här boken till en god läsupplevelse är den humor och ironi som man kan återfinna i texterna. Många av romanfigurerna framstår som synnerligen löjliga, och författaren tycks finna nöje i att framhålla det hyckleri och den falskhet som kan döljas bakom förnäma fasader.
Själva historien är inte speciellt spännande. Något av en klassisk kärleksroman, där huvudpersonerna efter diverse förvecklingar slutligen får varandra och lever lyckliga i alla sina dagar. Det är Jane Austens lätt satiriska infallsvinkel som gör romanen värd att läsa.

David Nicholls bok På vinst och förlust är en riktigt mysig bok. Den handlar om nittonårige Brian Jackson, som börjar på universitetet och har som ett av sina främsta mål att bli uttagen till TV-programmet University Challenge. Han blir uttagen till laget och blir samtidigt vansinnigt förälskad i sin lagkamrat Alice Harbinson. För att imponera på henne försöker han verka cool och världsvan, en roll som inte passar honom speciellt bra.
Han borde inse att Alice inte är den rätta för honom, men det huvud som styr honom sitter inte på halsen...
Genom boken får man ta del av Brians alla tankar, och alla de felaktiga val han har en förmåga att göra.
Detta är David Nicholls debutroman, och den är faktiskt riktigt rolig.

15 kommentarer:

  1. tyckte först svårt hitta och, men du hittade

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns, men man tänker nog inte på det där lilla ordet.

      Radera
  2. På vinst och förlust blir jag sugen på!
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan nog hitta den på biblioteket.

      Radera
  3. Stolthet och fördom kan jag gott tänka mig att läsa en gång till.

    SvaraRadera
  4. Änglar och demoner har jag läst en gång men Pride and prejudice har jag läst många gånger. Nicholls bok har jag läst på engelska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar Dan Browns böcker, men det räcker att läsa dem en gång.

      Radera
  5. Dan Brown har jag valt bort. Nicholls låter rätt kul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och "stolthet óch fördom" hör förstps till de evigt gröna!

      Radera
    2. Jane Austens böcker "dör" aldrig.

      Radera
  6. har läst Stolthet och fördom. har sett en av Dan Browns böcker filmad. riktigt spännande, faktiskt. På vinst och förlust har jag inte läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. På vinst och förlust är väl inte så känd. Ibland råkar man bara springa på nån bok som man sen inte minns varför man köpte, men som visade sig vara riktigt bra.

      Radera
  7. Änglar och demoner har jag läst. Stolthet och fördom är en sådan där som jag aldrig vet om jag har läst eller bara hört så mycket om att jag tror att jag kan ha läst den. Förmodligen har jag inte gjort det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske för säkerhets skull borde ta och läsa den :)

      Radera