torsdag 30 maj 2024

Helgfrågan v. 22

Helgfråga från Mias bokhörna. Nu ska vi se bortom böckernas värld. Helgfrågan lyder:

Vad har du för intresse förutom böcker?

Jag är en ivrig frimurare. Nästa år firar jag 40-årsjubileum som medlem. Jag har haft olika befattningar i logerna. Idag är jag talman i S:t Johanneslogen Det Gyllene Snittet. Det innebär att jag håller ett kortare föredrag de gånger jag tjänstgör. Nu på lördag ska jag besöka frimurarna i Arvika. Det blir första gången, så det ser jag fram mot.

Ett annat intresse är att jag (i liten skala) samlar på elefanter. Jag har kanske 20 stycken, men de kan nog bli flera. Men de ska vara fina för att jag ska vara intresserad. Med det menar jag inte att de måste vara dyrbara, men jag ska tycka om att se på dem.

14 kommentarer:

  1. tydligen kan inte jag som kvinna vara frimurare... eller kanske förändrats
    Lillebror samlar på flodhästar, i olika material.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, och jag som man kan inte bli medlem i Mariaorden. Vad är din poäng?

      Radera
  2. Oj, frimurare - en helt främmande värld! Kan förstå att du gillar elefanter. Jag har några du nog skulle kunna tycka om ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan du inte skriva något om vad det innebär att vara frimurare?

      Radera
    2. Det kan jag göra ikväll, men nu ska jag ge mig iväg på ett möte med frimurarna i Arvika :)

      Radera
    3. Svenska Frimurare Orden arbetar på kristen grund med att ge medlemmarna självinsikt och möjlighet att växa som människor. Dessutom bedrivs ett omfattande välgörenhetsarbete. Varje år delar Orden ut forskningsstipendier, som sammanlagt motsvarar tre nobelpris.

      Radera
  3. Nu kommer mina fördomar fram - eller inte!!! Min första reaktion var densamma som i Hanneles kommentar - inga kvinnor i den "sekten".
    Sedan kan jag tycka att du är modig att du lägger upp/ut faktumet att du är frimurare...

    PS. Jag har en handgjort elefant i träd som jag fått av en kille i Gambia 1980... DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte varför så många kvinnor ska vara så hopplöst hjälplösa att de inte kan skapa något eget, utan måste gnälla över att de inte får vara medlemmar i en organisation skapad av män för män.

      Radera
  4. Samla på elefanter låter mysig. Det är otroligt vackra djur.

    SvaraRadera
  5. haha, Robert! nu var du rolig! vi hade kvinnofrukostar här och vilka gnällde då, tror du? tycker inte att det är fel att män och kvinnor har sina egna forum

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lovar att jag inte hade gnällt över kvinnofrukostar. Det kan faktiskt finnas fördelar med att män och kvinnor ibland kan få träffas utan att det andra könet är med.

      Radera
  6. Samla på elefanter lät kul. Jag har kanske en i bokhyllan.

    SvaraRadera
  7. När du skriver elefanter, kom jag att tänka på en vit porslinselefant (av Vicke Lindstrand har jag kollat upp senare) från Upsala-Ekeby som fanns hos min mormor, den var så fin.

    SvaraRadera