tisdag 7 maj 2024

Tisdagstrion: Bok nummer 3, 14 och 23 i valfri bokhylla

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat bok nummer 3, 14 och 23 i valfri bokhylla. Här är min trio:

Bok 3 är I grunden utan skuld av Viveca Sten, och jag måste säga att jag inte har en aning om ifall jag har läst den. Måste vara längesen i så fall. Den måste jag kanske läsa. Mitt exemplar är inbundet, men jag hittade en bild på nätet som är en pocketbok.

En mörk höstkväll försvinner en ung flicka spårlöst på Sandhamn. Kriminalinspektör Thomas Andreasson från Nackapolisen deltar i sökandet, som försvåras av stormar och regn. Till slut ger polisen upp och flickan antas ha drunknat. Några månader senare är Sandhamn inbäddat i snö och is. Thomas barndomsvän Nora Linde har av en slump fått reda på att hennes man har varit otrogen. Förtvivlad åker hon ut till ön med sina söner för att tänka efter i lugn och ro. Men när barnen en dag leker ute i skogen gör de ett makabert fynd. Den saknade flickan har bragts om livet och skändats på ett frunkansvärt sätt. Vad kan ha väckt ett sådant raseri? Ledtrådarna är lika få som då hon försvann, och Thomas fruktar att mördaren kommer att slå till igen.

Den fjortonde boken innehåller Hemsöborna och Skärkarlsliv av August Strindberg. Även har har jag gått ut på nätet och hittat en bild. Mitt exemplar har inget omslag. Det ingår i en serie med åtta böcker med Strindbergs verk i ett urval. Jag har inte läst Skärkarlsliv, men väl Hemsöborna.

Hemsöborna behöver väl ingen närmare presentation. Värmlänningen Karlsson kommer till Hemsö för att arbeta hos en änka. Boken inleds med de berömda orden: "Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade ett höganäskrus i en svångrem om halsen." En riktigt trevlig bok att läsa och jag har sett filmatiseringen med Allan Edwall som Karlsson och en ung Sven Wollter som Gusten.

Återvändaren av Anders Sundkvist är bok nummer 23. Den är författarens debutroman. Han är uppvuxen i Arvidsjaur och Luleå, men bor sedan många år tillbaka i Stockholm. I den här boken låter han huvudpersonen Erik Borg tillfälligt återvända från Stockholm till Luleå, där han får antydningar om att Johnny Fachs' självmord kanske i själva verket var mord. Men hur ska man kunna lösa ett fall nästan 25 år senare, när det inte finns dna eller annat som kan analyseras?

Det är bara tre månader kvar innan ett eventuellt mord preskriberas, och Borgs överordnade vill inte ge honom mycket tid för att ägna sig åt vad som uppfattas som ett hopplöst fall. Den envise Erik Borg börjar dock att tala med människor som kanske kan berätta något om Johnnys sista månader i livet.

Detta är en riktigt bra kriminalroman. Författaren lämnar inte många ledtrådar; möjligen några som leder läsaren fel. Men till slut får vi veta vad som låg bakom allt. En upplösning som var helt oväntad för mig, vilket är precis som det ska vara. Denna bok rekommenderar jag gärna. Den är lättläst, intressant och spännande.

14 kommentarer:

  1. har läst något av alla dina författare, finns även i min bokhylla.

    SvaraRadera
  2. Har läst Strindberg och Sundkvist. Kul att se vad andra har i sina hyllor.

    SvaraRadera
  3. Har läst en radda Viveca Sten, troligen även denna. Hemsöborna är en höjdare! Och kul med Sunkan, som vi har brukat kalla honom på jobbet - vi är gamla kollegor och jag ska nog se till att läsa honom. Än har jag dock inte gjort det.

    SvaraRadera
  4. Sten har jag ju läst och börjat på hennes nya serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här Stenboken jag hittade i hyllan får jag se till att läsa.

      Radera
  5. Hemsöborna har jag läst och sett på tv, men novellerna i skärkarlsliv - för det är väl noveller? - har jag aldrig läst. Men det vill jag gärna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är tydligen en serie noveller.

      Radera
  6. Hemsöborna har jag läst.

    SvaraRadera
  7. Hemsöborna gillade jag / Maria Bokologen

    SvaraRadera
  8. Det är ganska trevligt att läsa Strindberg! Hemsöborna har jag läst, men precis som du har jag inte läst Skärkarlsliv.

    SvaraRadera
  9. Återvändaren är den enda jag har läst och jag var nog inte jätteglad i den.

    SvaraRadera