lördag 18 maj 2024

Veckans mening v. 20 2024

Varje lördag presenterar jag en mening från boken jag läser. En mening som har fått mig att stanna upp. Den kan vara humoristisk, men den kan även vara allvarlig. En mening att lägga några sekunder på. Veckans mening är hämtad från Alla syndare ska blöda av S.A. Cosby.

Titus mamma hade varit död i tjugotre år, och fortfarande behövde man bara nämna henne för att det skulle krama fram en sorg ur hans pappa, som vatten ur en disktrasa.

Häng gärna på! Och länka gärna i kommentarsfältet.

8 kommentarer:

  1. Sorg kan ta sig många uttryck och dessutom vägra att gå över eller, i vissa fall, ens mildras.
    Min mening hämtar jag ur en synnerligen läsvärd bok.
    https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2024/05/veckans-mening-om-att-fly.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara för några dagar sedan berättade jag för en kvinna om en tjej jag varit väldigt förälskad i för fyrtio år sedan. Hon tog livet av sig. När jag berättade om det fick jag tårar i ögonen. Jag trodde sorgen hade gått över.

      Radera
  2. Sorg kan alltid finnas kvar och framkallas genom minnen, men förändras över tid. Så liknelsen i meningen går att förstå. Jag har en muntrare mening (lite äcklig också): https://bloggbokhyllan.blogspot.com/2024/05/bryggt-av-innehallet-i-en-spottkopp.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en del sorg finns alltid kvar, även om den ofta mildras.

      Radera
  3. "som vatten ur en disktrasa" - hur stod det till med empatin där?
    http://mrscalloway.blogspot.com/2024/05/veckans-mening-v-20-2024.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte det vackraste uttryckssättet.

      Radera