torsdag 19 mars 2015

Karina Johansson på bloggbesök

Författarinnan Karina Johansson är ute på bloggturné med anledning av att hon släpper sin tredje deckare i Sunnemiljö den 26 mars. Boken heter Ett felsteg eller två. Karina bor i värmländska Sunne tillsammans med sambon Johan och katten Bosse. Hon jobbar halvtid som reporter på tidningen Fryksdals-Bygden. Förutom att skriva målar hon tavlor på fritiden.
Boksläppet äger rum på Teaterbiografen i Sunne.

När hon nu passerar förbi den här bloggen på sin bloggturné får hon naturligtvis svara på några frågor.

Vad var det som fick dig att vilja skriva böcker?
Jag gillar att drömma mig bort i fantasin, att leva mig in i en annan persons tankar och handlingar. Allra roligast är det att skriva om de karaktärer som är mest olika mig själv. De, som säger och gör saker som jag aldrig skulle säga eller göra!
Skriva för byrålådan är en sak, att ta steget att förvandla storyn till en bok är ett stort steg. Men ett mycket roligt och spännande sådant! Det är en häftig känsla att veta att andra läser min bok, och att de drömmer sig bort i den värld som jag hittat på.

Blev du refuserad många gånger innan du fick din första bok utgiven?
O ja. Flera gånger. Jag var nära att ge upp och ställde in mig på att det var byrålådan jag skulle skriva för. Fram tills den där dagen för några år sedan då en man från ett litet Stockholmsförlag ringde och berättade att han börjat läsa min historia dagen innan, och att han haft svårt att lägga den ifrån sig. Då insåg jag att jag inte skulle ge upp. Att det var värt mödan. Nu skrev jag inte kontrakt med det förlaget eftersom jag i samma veva fick kontakt med ett värmländskt förlag och efter en del diskussioner valde dem istället. Nu har jag bytt förlag, och har gett ut mina två senaste böcker hos Norlén & Slottner.

Vad vill du ge för råd till den som själv vill få en bok utgiven?
 Först och främst. Ge inte upp! Och tappa inte motivationen bara för att du inte kommer in på ett stort förlag. Det är få som lyckas med det. Hitta istället ett mindre förlag –  och säg ja till dem om du gillar och är beredd att själv jobba hårt för att marknadsföra boken. Ett litet förlag har inte samma ekonomiska förutsättningar, och då gäller det att själv vara påhittig och att du kan tänka dig att vara med i alla tänkbara sammanhang.
Men innan du kommer så långt, tänk på att få en professionell bedömning av texten av en lektör.

Du har nu publicerat tre deckare. Tror du att du kommer att prova på någon annan genre i framtiden?
 Ja, absolut! I datorn har jag en historia som jag skriver på då och då. Den handlar om en tjej som reser tillbaka tre decennier i tid och förälskar sig i en man. Även denna historia utspelas i Sunne, och den är väldigt rolig att skriva på. Om den blir en bok någon gång vet jag inte. Men det skulle vara roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar