onsdag 17 juni 2015

Prins Nicolas

Jaha, så har vi då fått veta den lille prinsens namn. Han ska heta Nicolas Paul Gustaf och kallas Nicolas. Han blir hertig av Ångermanland.
Jag tycker att det är synd att han inte kan få ett mer svenskt namn. Har aldrig hört någon i Sverige som heter Nicolas förut. (Jo, jag vet att det finns, men jag har inte träffat någon.) Allt ska ju vara så internationellt och globalt numera. Men är inte kungahusets uppgift att stå för det svenska? Estelle? Leonore? Nicolas?

2 kommentarer:

  1. Jag vet inte jag. Att heta Åsa i internationella sammanhang är banne mig ett straff:), i mitt gamla jobb ingick jag i en europeisk arbetsgrupp och ingen fick någonsin till mitt namn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men nog tycker jag att det är lustigt om de ger honom namnet Nicolas för att det ska fungera "internationellt" och samtidigt gör honom till hertig av Ångermanland :)

      Radera