måndag 1 juni 2015

Tematrio - Minnesvärda mammor

Lyrans Noblesser har en tematrio, som denna gång handlar om minnesvärda mammor. Så här skriver Lyran: Så här dagen efter Mors Dag är väl temat givet - Minnesvärda Mammor. I litteraturen finns ju allt från de bullbakande drömmammorna till skrämmande mardrömsmorsor. Berätta om tre minnesvärda mammor ur litteraturen!

Det där var ett roligt tema! Nog finns det väl mammor så det räcker i litteraturen :)


Jag börjar med Harriet i nobelpristagaren Doris Lessings bok Det femte barnet.
David och Harriet gifter sig och börjar skaffa barn. De bor i ett jättestort hus och släktingarna dyker upp i flera omgångar varje år. De är så lyckliga. Släkten tycker att de skaffar barn lite för snabbt, men de vill ju ha åtta-tio stycken. När de har fyra barn är lyckan på topp, men så föds det femte barnet...
Den märklige Ben med sitt särpräglade utseende är ondskan personifierad. Han hatar alla och alla hatar honom. Genom sin blotta existens krossar han familjelyckan.
Alla vill att familjen ska sätta Ben på institution, men Harriet klarar inte av det. Det är ändå hennes barn. Hon kämpar för att behålla Ben, fastän det går ut över hela hennes övriga familj.
Vem är Ben? Är han utvecklingsstörd? Är han ond? Tillhör han ett sedan länge utdött släkte som plötsligt dykt upp igen? Doris Lessing ger inte svaren. Men när man är klar med boken, finns en känsla av obehag kvar. 


Den andra mamman får bli Constance Winterson. Boken är Jeanette Wintersons självbiografiska Det finns annan frukt än apelsiner.
Jess växer upp i en adoptivfamilj, där mamman är synnerligen aktiv och bestämd pingstvän. Jess är hennes stora hopp. Flickan ska bli missionär. Uppstår det några konflikter, kan man ju alltid ta en apelsin...
Allt går dock inte som man har tänkt sig. Jess inser att hon är lesbisk och inleder ett förhållande med en annan ung flicka.
Adoptivmamman har givetvis ingen förståelse för detta. "Varför vara lycklig när man kan vara normal?"


Den tredje mamman jag har valt är Ingeborg Balzar i Hjalmar Bergmans Chefen fru Ingeborg. 
Det fanns nog inte en enda vettig person i boken. Ingeborgs son Kurt älskar sin mamma och kan inte tänka sig att gifta sig så länge mamman lever. (Hur sjukt är inte det?) Men han får ändå ihop det med mammans väninna, en narcissistisk skådespelerska. 
Ingeborgs dotter Sussi gör inte mycket väsen av sig. Hon är olycklig i största allmänhet. Hennes fästman, Louis de Lorche, är en svag ynkrygg som tycker att "allt är lika bra." Honom förälskar sig fru Ingeborg i. Och så har vi då hembiträdet, Tysta Marie, som går omkring hela dagarna och mumlar för sig själv.
Man kan väl lugnt säga att den dominanta Ingeborg Balzar inte är bra för sina barn. Ytterst motvilligt lämnar hon över företaget till sonen Kurt och själv är hon förälskad i den tilltänkta mågen. Det kan bara inte gå bra.

34 kommentarer:

  1. Constance Winterson är den enda jag känner till här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste ha varit alldeles förfärligt för Jeanette att växa upp med henne.

      Radera
  2. Intressant trio, Det femte barnet är läskig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. (det finns fortsättningsbok om Ben)

      Radera
    2. Gör det? Det visste jag inte.

      Radera
    3. Ja Hannele, den boken kan framkalla rysningar.

      Radera
    4. Ben, ute i världen, jag har boken men har inte läst den än (loppisfynd :)

      Radera
    5. Aha, låter spännande. (Men den är säkert otäck...)

      Radera
  3. Jag hade också med Wintersons mamma! Det femte barnet verkar otäck, har aldrig läst ngt av Lessing.

    SvaraRadera
  4. Vilken varierad och intressant trio.

    SvaraRadera
  5. jag tycker att Constance Winterson är en intressant person. hur blev hon den hon hon blev? Chefen fru Ingeborg har jag läst ett antal gånger. den är så bra. Det femte barnet och Ben, ute i världen går jag omvägar kring

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det femte barnet är definitivt inte en bok jag skulle rekommendera till en kvinna som väntar barn...

      Radera
  6. Det femte barnet och Chefen fru Ingeborg känner jag till, men har inte läst. Nyfiken på Lessings bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Doris Lessings bok är bra, det är den faktiskt. Men det är sannerligen ingen feelgood-roman! Den är obehaglig.

      Radera
  7. Bra trio, jag håller med om allihop!

    SvaraRadera
  8. Spännande böcker!

    SvaraRadera
  9. Harriet hade jag glömt. Mycket bra bok. Håller med om att den är obehaglig. Tänkte på den när jag läste Vi måste prata om Kevin av Shriver. Och Chefen fru Ingeborg ska jag nog läsa. Bergman läste jag i tonåren och gillade skarpt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bergman hade ju ett komplicerat liv, vilket kanske avspeglas i hans böcker.

      Radera
  10. Känner inte till någon av de här mammorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga mammor man själv skulle vilja ha...

      Radera
  11. Ah, någon som valt mödrar jag faktiskt också har läst. Väldigt läsvärda allihop, även om man inte direkt skulle vilja träffa dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, de får allt hålla sig innanför pärmarna! ;)

      Radera
  12. Jag måste läsa de två första :-) Winterson är en av mina favoritförfattare, så det är lite pinsamt att jag inte har läst den av hennes böcker som är mest känd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bara är så. Ibland börjar man i fel ordning ;)

      Radera
  13. Lessings bok står i bokhyllan, min dotter läste den och berättade lite. Men någon gång får jag ta tag i den

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs den nu i sommar, när det inte är så mörkt på kvällarna ;)

      Radera
  14. Tre nya mammor för mig! Tusen tack för tipsen. De båda första ska jag definitivt kolla efter på biblioteket! Läst någon bok av Winterson så det kan passa bra att även läsa denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att få bidra med något som var nytt för dig.

      Radera
  15. Det enda jag läst av Lessing är en novell om en hemlös katt som flyttar in, Det femte barnet låter som en helt annan och mycket otäckare typ av historia...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte läst om den hemlösa katten, men är nog beredd att dela din uppfattning att historierna skiljer sig åt...

      Radera