torsdag 17 november 2016

Veckans ord på U

Linda med bloggen enligt O har en alfabetsutmaning. Varje vecka presenterar hon fem ord på en bokstav. Dessa ska vi associera med böcker. Våra tolkningar av detta är tämligen fria, men det ska handla om böcker eller författare. Veckans bokstav är U.

ufo
Ufo är ett underligt begrepp. Det står för Unidentified Flying Object. Men ibland frågar folk om man tror på ufon. Ja naturligtvis gör jag det. Alla oidentifierade flygande föremål är ufon till dess de har identifierats. Ordet har även fått en annan betydelse. Om någon säger "vilket ufo han är", så betyder det att han är en riktig knäppskalle.
Efter denna utvikning så får jag säga att ordet ufo naturligtvis ändå får mig att tänka på rymdfarkoster från andra världar vilket leder oss in på science fiction (SF).
Det är en genre som inte alltid har så gott rykte. Den förknippas ibland med billig kiosklitteratur där gröna rymdmonster anfaller. Det tycker jag dock är lika fel som att titta i en porrtidning och tro att den är representativ för kärlekslitteraturen. 
Precis som när det gäller annan litteratur, så finns det god och dålig SF. En av de främsta SF-författarna är Isaac Asimov. Hans Stiftelsetrilogi är fantastisk. Det är säkert fyrtio år sedan jag läste den, så egentligen borde jag läsa om den. 
Det galaktiska imperiet har funnits i tiotusen år, men det börjar nu förfalla. Hari Seldon utvecklar då psykohistorien, en vetenskap som genom avancerad analys av samhället kan användas för att förutsäga och förändra framtiden.
Den ursprungliga trilogin har senare utökats och Stiftelseserien består nu tydligen av fjorton böcker.

ungdom
Det är viktigt att unga kan intresseras för att läsa böcker tycker jag. Läser man inget i sin ungdom kan det nog bli svårare att utveckla ett intresse senare i livet. (Fast det är bara vad jag tror.)
När jag var barn fanns det böcker för unga från Wahlströms. De var indelade i två kategorier; flickböcker som hade röd rygg och ungdomsböcker som hade grön rygg. Nej, jag skrev inte fel. De var inte uppdelade för flickor och pojkar, utan för flickor och ungdomar. Märkligt.
Naturligtvis läste jag bara böcker med grön rygg, så det blev inga Kittyböcker för mig. Däremot en hel del av Sivar Ahlruds böcker om Tvillingdetektiverna. De båda herrarna som gömde sig bakom pseudonymen Sivar Ahlrud var mycket produktiva, så det fanns ingen brist på böcker att läsa.

underbar
Vilhelm Mobergs Utvandrarserie är en underbar skildring av vanliga, enkla människors umbäranden i Sverige och deras strävan att skapa sig ett nytt bättre liv i Minnesota. Det är ingen skönmålning, utan den visar både glädje och lidande.

undervisning
Jag undrar vilka böcker som är obligatorisk läsning i dagens undervisning i svenska. Från min skoltid minns jag att vi läste Pärlan av John Steinbeck och Candide av Voltaire. Det fanns säkert fler som jag har glömt. Pärlan skulle jag kunna tänka mig att läsa på nytt.

ute
Känner man sig instängd, så önskar man naturligtvis att man vore ute.
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson är en vansinnigt underhållande bok. Den handlar om Allan Karlsson, som på sin hundraårsdag rymmer från "hemmet". Därefter får man följa hans tokiga färd på rymmen, samtidigt som vi genom tillbakablickar får veta vad han har gjort under sin levnad. Och det är inte lite! Det är inte många världshändelser som skett under 1900-talet utan att Allan Karlsson har varit inblandad.

2 kommentarer:

  1. maken hade många Isaac Asimov men han slängde dem... Candide av Voltaire är för läskig för gymnasiet, fast dagen filmer är läskigare... Hundraåringen gillar jag, även filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att slänga Asimovs böcker - DET är läskigt!

      Radera