måndag 2 oktober 2017

Tematrio - Tanter och farbröder

Måndag och dags för Lyrans tematrio igen. Den här gången är temat tanter och farbröder. Så här skriver Lyran: Många böcker har relativt unga personer, men ibland dyker det upp en del tanter och farbröder i böckerna. Just nu läser jag faktiskt två romaner som båda åtminstone delvis utspelar sig på ålderns höst.

Berätta om tre bra böcker där det finns minnesvärda porträtt av lite äldre personer!

Hemsöborna av August Strindberg poppar upp i skallen på mig. Där finns ju Madam Flod. Jag har läst boken och även sett filmen från 1966. Jag vet inte om det är bokens Madam Flod som är den minnesvärda, eller om det kanske är Sif Ruuds fantastiska rolltolkning.
En alldeles förfärlig gammal präst finns med också minns jag.
Naturligvis är det Karlsson som de flesta av oss tänker på när det gäller personer i boken, men jag är osäker på hans ålder. Madam Flod omnämns i boken ibland som "gumman", vilket tyder på att hon är äldre än Karlsson.

Farmor och Vår Herre är en riktig klassiker av Hjalmar Bergman.
Vi får följa farmor Agnes, som inte tvekar att säga åt Vår Herre ett och annat. Hon kommer från fattiga förhållanden, men genom gifte och slughet har hon gjort det som idag skulle kallas en klassresa. I början har man stor sympati för bondflickan, som inte verkar accepteras av den fina familjen, men det beror på att vi ser historien genom hennes ögon. Mot slutet av boken är det barnen och andra familjemedlemmar som ger sin syn på saken, och då får man en annan bild av henne.

Till sist ännu en klassiker. Ernest Hemingways Den gamle och havet.
Det är en bra, och sorglig, roman om den gamle fiskaren som betraktas som otursförföljd. Därför får "pojken" inte följa med honom ut och fiska längre. Ensam sitter han i sin båt, när han äntligen får den stora fisken på kroken. I dagar kämpar han mot fisken och vinner. Han lyckas döda jättefisken och börjar se fram mot att få sälja fiskköttet på marknaden.
Men hajarna attackerar och tar bit efter bit från fisken. Till slut finns bara ryggfenan och huvudet kvar.
Ernest Hemingway fick Pulitzerpriset för denna roman 1953 och den anses vara den avgörande orsaken till att han 1954 erhöll Nobelpriset i litteratur.

22 kommentarer:

  1. Den gamle och havet är en av mina favoriter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg filmen när jag var barn, och för några år sedan tog jag mig äntligen för med att läsa boken.

      Radera
  2. Svar
    1. Lustigt nog kom jag bara på gamla böcker där det fanns farbröder och tanter som framträdande personer. Skulle iofs ha kunnat välja Mormor hälsar och säger förlåt.

      Radera
  3. Toppentrio! Älskar Madam Flod. Som dör på julaftons morgon "för därute var folket vana att självdö". Man hade ju bara önskat att hon kickade ut Karlsson lite tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karlsson fick väl sitt rättmätiga straff ändå. Han följde ju Madam Flod till havets botten.

      Radera
  4. Vilken bra trio! Finns ju faktiskt många klassiker med minnesvärda porträtt av äldre, kommer på fler nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tanterna och farbröderna kanske trots allt inte är så bortglömda ;)

      Radera
  5. Gillar att du valde såna klassiker!

    SvaraRadera
  6. fin trio! Hjalmar Bergmans Farmor gillade jag verkligen. och stackars madam Flod

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Madam Flod, gamla mänskan, föll ju för den bondsluge Karlsson. Men hon såg i alla fall till att han blev arvlös.

      Radera
  7. Kul att du valde tre klassiker! Jag medger att jag personligen aldrig förstått vitsen med Hemsöborna, medan det finns mycket annat av Strindberg som jag tycker om, men visst passar den också in här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om inte annat så fungerade Hemsöborna som exempel när svenskläraren skulle förklara "in medias res". Gösta Berlings Saga gick ju också bra förstås ;)

      Radera
  8. Vad fint du lyckades pussla ihop tematrion denna vecka!

    SvaraRadera
  9. Tre klockrena titlar! Bra läsning allihop!

    SvaraRadera