söndag 13 oktober 2019

En smakebit på söndag - Flugornas herre

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet denna vecka är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken jag läser heter Flugornas herre och är skriven av William Golding.

Ett flygplan störtar under kriget och en grupp engelska skolpojkar lyckas rädda sig iland på en liten Söderhavsö. De stiftar lagar, fördelar uppgifter och väljer anförare. Men leken tar snart en annan vändning - rivaliteten växer mellan ledarna och skräcken kommer krypande. Vad som skulle ha kunnat vara ett spännande äventyr blir en furiös hetsjakt, där grymheten väller fram och undergången är nära.

Smakbiten är hämtad från sidan 73:

Den första rytm de vande sig vid var den långsamma pendlingen från gryning till snabb skymning. Morgonen med dess behag, det klara solskenet, det svallande havet och den rena luften var en tid då det var härligt att leka och livet så rikt att hoppet inte behövdes och därför glömdes bort. Fram emot middagstiden, när ljuset strömmade mera lodrätt ner, jämnades färgerna ut av diset som skimrade i pärlemor och opal, och hettan blev - som om solens höga ställning på himmelen gåve den större slagkraft - en chock som de vek undan för genom att springa in i skuggan och lägga sig, kanske rent av sova.

26 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Det här är en bok som jag tänkt läsa flera gånger, men det har aldrig blivit av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var osäker på om jag läst boken i skolan, men tror trots allt inte det. Jag tror att jag sett den som film.

      Radera
  2. Den här står på min klassikerlista, lite osäker på om jag läst eller ej men tror inte det så någon gång får jag undersöka saken....Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är mitt val för oktober i klassikerutmaningen.

      Radera
  3. En av ganska få "moderna" Nobelpristagare som jag faktiskt har läst. Gillade den mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket välskriven, även om det är en del korrekturfel i min upplaga. Men det ska förstås inte författaren lastas för.

      Radera
  4. Fluenes herre står absolutt på leselisten min. Der står den sammen med en gjeng andre klassikere jeg så gjerne vil lese. De krever ofte mer enn "vanlige" romaner så jeg har en tendens til å utsette dem :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en lättläst bok, trots att det är en klassiker skriven av en nobelpristagare ;)

      Radera
  5. William Goulding träffade vi i Cornwall i somras.

    SvaraRadera
  6. Hej, läste denna för typ hundra år sedan, den gjorde stort intryck som håller än idag. En omläsning som mogen vuxen vore inte fel. Man har lite andra perspektiv på livet idag. Tack för boken, landade i brevlådan i fredags! Trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den boken håller definitivt! Så bra att du fått den andra boken :)

      Radera
  7. Jag borde verkligen läsa om den. Blev än mer sugen nu av din smakebit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En intressant bok om hur tunn "civilisationens" fernissa är.

      Radera
  8. Den har jag läst flera gånger första gånen i 10-12 årsåldern tror jag. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har ju ramen som en ungdomsbok, men egentligen är det nog en vuxenbok.

      Radera
  9. Den läste jag för länge sedan i skolan och det vore nog dags för en omläsning. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog många som antingen fått läsa den eller se den som film under skoltiden.

      Radera
  10. Ja den har jag ju läst ett par gånger. Mycket bra. Och otäck. Tänkvärd.
    Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  11. den där boken läste jag i något kurssammanhang för länge sedan. obehaglig historia. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  12. Någon gång borde jag nog läsa den här.

    SvaraRadera