söndag 20 oktober 2019

En smakebit på söndag - Råttkungen

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet den här veckan är bloggen Betraktninger - tanker om bøker. Boken jag läser heter Råttkungen och är skriven av Pascal Engman.

En ung kvinna hittas död i sin lägenhet i Täby, knivhuggen över tjugo gånger i bålen. Polisinspektör Vanessa Frank tar sig an utredningen med en gäckande känsla av att det är något avgörande som inte stämmer. I svallvågorna av feminismens framgångar breder ett digitalt nätverk av kvinnohatare ut sig. De kallas sig incels, får sin livsluft i internets mörkaste vrår och förenas i viljan att söka upprättelse från de kvinnor som aldrig mött deras blickar. När idé ska omvandlas till handling står många liv på spel.

Smakbiten är hämtad från sidan 140:

Tom hörde henne prata men var upptagen med att fundera på hur många män som trängt in i henne. På det forum han ofta besökte hade han läst att genomsnittet för en tjugotvåårig kvinna i västvärlden var ungefär hundra sexuella partners. Henrietta var äldre. Skulle fylla tjugofem den åttonde maj. Tvåhundra män? Penisen började svälla i byxorna, skavde mot kalsongtyget.


33 kommentarer:

  1. en bok jag inte kommer att läsa, bara titeln...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag inte minns fel så är råttkung ett ord för när råttor har trasslat in sina svansar med andras, så de blir en hel hög med råttor.

      Radera
  2. Jag har hans Patrioterna oläst i hyllan. Har förstått att hans böcker är bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket folk att hålla reda på, men hittills tycker jag ändå att den är bra.

      Radera
  3. Jag har också Patrioterna oläst i hyllan. Är intresserad av den här. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nyfiken på Eldslandet, som lär vara första boken i serien där Råttkungen är andra boken.

      Radera
  4. Jeg fant en bok av Pascal Engman som var oversatt til norsk. Men den het Patrioten, så det er nok ikke denne. Jeg fikk lyst til å lese den så jeg takker for tips :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  5. Usch då, verkar brutalt och otäckt. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ett oresonligt kvinnohat bland vissa män även i verkligheten. Det är verkligen otäckt.

      Radera
  6. Tack för smakebiten, men den skippar jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är inte dum, även om ämnet är hemskt.

      Radera
  7. En del ska ha oskulder andra verkar satsa på ju fler tidigare desto bättre...ja vad säger man. Tack för smakbit kanske, tror det får stanna vid det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. I det här fallet är det mannen Tom som är oskulden och är övertygad om att alla kvinnor har massor med partners, men han är inte en av dem.

      Radera
  8. Tack för smakbiten. Ingen bok som lockar mig.

    SvaraRadera
  9. Bokens titel verkar avskräckande på mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte kommit underfund än med vad som är bakgrunden till titeln.

      Radera
  10. Tack för smakbiten, men den boken hoppar jag nog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att inte mitt val av smakbit har avskräckt. Det är en spännande bok.

      Radera
  11. det låter obehagligt. hade annars tänkt läsa något av Pascal Engman. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  12. Har läst positivt om böckerna, och han var engagerande att lyssna på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böcker kan ju vara mycket läsvärda, även om de behandlar ett otäckt tema. Boktjuven av Markus Zusak är ingen lättsam läsning, men trots det en riktigt bra bok.

      Radera
  13. 100?!? Det är inte möjligt! Och är hon prostituerad så låter det inte heller möjligt - fast för få då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte möjligt. Observera att knäppgöken Tom har fått uppgiften på ett nätforum han ofta besöker. Det har definitivt inget med verkligheten att göra.

      Radera
    2. Ok, jag fattade inte att det var bokens knäppgök :)

      Radera
  14. Har ännu inte läst något av den författaren men har Patrioterna väntandes i bokhyllan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som att många har Patrioterna väntande i bokhyllan :D

      Radera
  15. Skremmende konsept, men virker som spennende lesing :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, boken är bra trots att det finns mycket hat i historien. Tyvärr finns dessa hatiska människor i verkligheten.

      Radera