torsdag 10 oktober 2019

Helgfrågan v. 41

Helgfråga från Mias bokhörna. Mia tycker att det går lite trögt med bokläsandet just nu. Böckerna motsvarar inte alltid hennes förväntningar. Helgfrågan lyder:

Hur många sidor ger du en bok innan du ger upp?

Bonusfråga: Vad är din favoritefterrätt?

Det är sällan jag ger upp, men visst har det hänt. Jag kan dock inte svara på hur många sidor jag ger en bok innan jag ger upp. Men om jag märker att jag inte begriper något av vad författaren vill ha sagt, kan boken förpassas in i bokhyllan igen, eller rentutav ut i garaget.

Vi äter efterrätt väldigt sällan. Men ska jag önska mig något, så kan jag säga att allt med glass och/eller choklad fungerar alldeles utmärkt :D

20 kommentarer:

  1. Bättre ut ur huset än tillbaka in i bokhyllan, tänker jag! Men konstigt nog är det svårt att slänga även böcker man inte gillar ... Vi kan dela efterrätt, du och jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag slänger aldrig böcker. Men garaget blir ganska fullt ;)

      Radera
  2. ibland misstänker en att författaren inte precis har något att säga och då ger en upp. glass har jag aldrig förstått mig på, egentligen. inte sedan det fanns de där smala pinnarna med vanilj- eller päron - eller jordgubbsglass. päronglassen var godast

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Vad du ej klart kan säga, vet du ej:
      med tanken ordet föds på mannens läppar:
      det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta."

      Radera
  3. Jag har inte heller något bestämt sidantal, men duktiga du om du lyckas få ut böckerna ur huset!

    SvaraRadera
  4. i garaget har jag inga böcker, några åker tillbaka till loppis... modernister skriver utan något "budskap"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Loppis är bra, för då kan ju någon annan få glädje av böckerna. Jag har dock inte lämnat några skönlitterära böcker till loppis.

      Radera
  5. Ut i garaget? För att åka vidare sen, eller för förvaring?
    Och choklad är väl alltid rätt :)

    SvaraRadera
  6. Jag skänker bort böcker jag inte är så förtjust i.

    SvaraRadera
  7. Det är så sällan som jag ger upp böcker, jag har alltid ett hopp om att den ska bli bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppet är det sista som överger människan :)

      Radera
  8. Jo, att förpassa böcker till väntläge i hyllan händer ju. Har några sådana som väntar på bättre tillfällen... som en buffert ungefär. ;)

    SvaraRadera
  9. Jag ger upp böcker när det inte funkar. Finns så mycket böcker jag vill läsa och känner att tiden är för dyrbar för såna som jag inte alls klickar med. Japp, choklad funkar alltid! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glass med chokladsås är en perfekt kombo :D

      Radera
  10. Om jag någon gång (dvs väldigt sällan) ger upp en bok så åker den ner i "utrensningslådan" som innehåller böcker som ska antingen säljas på loppis eler skänkas till vänner och bekanta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid bättre att en bok får glädja någon annan än att den slängs.

      Radera