tisdag 8 februari 2022

Tisdagstrion: A, B, C (en boktitel eller författare på varje bokstav)

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat A, B, C (en boktitel eller författare på varje bokstav). Här är min bokstavstrio:  

Analfabeten som kunde räkna heter Jonas Jonassons andra roman, och jag kan säga att den är riktigt bra. Den når kanske inte upp till Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvanns nivå, men den är helt klart läsvärd. Även i denna roman får vi följa människor, som råkar ut för en mängd saker av misstag, som kommer att förändra livet för många i omgivningen.

Nombeko Mayeki växer upp i Soweto i Sydafrika under apartheidtiden. Hon betraktas som analfabet, vilket hon inte är. Hon är för övrigt oerhört duktig på att räkna.

På underliga vägar hamnar hon hos en sydafrikansk ingenjör, som har i uppgift att tillverka sex atombomber. Det blir av misstag sju, och en av dem råkar Nombeko ta med sig till Sverige.
Där träffar hon två tvillingbröder som båda heter Holger. Fast det är bara en av dem som existerar enligt myndigheterna. Det är den ickeexisterande Holger, som blir Nombekos pojkvän.

I arbetet med att bli kvitt atombomben får Nombeko och Holger träffa såväl kungen som statsminister Reinfeldt och Kinas president. Knasigt? Absolut! Men underhållande.

Bakom din rygg av Sofie Sarenbrant utspelar sig på en frisersalong. Allt förändras när Angelina börjar jobba på Salong De Luca, Östermalms hetaste frisörsalong. Ägaren Stefano har bara ögon för henne och ser inte längre åt sin kollega Jenny. Driven av svartsjuka bestämmer sig Jenny för att ta reda på vem som döljer sig bakom Angelinas perfekta fasad.
Samtidigt hittas en av salongens kunder mördad, och det dröjer inte länge förrän ytterligare ett dödsfall sker. Under den välpolerade ytan utvecklas ett farligt psykologiskt spel som hotar att ödelägga liv. Misstankarna växer sig allt starkare, men sanningen avslöjas inte förrän det är alldeles för sent.

Det här är en riktigt spännande bok. Här dör flera av salongens kunder. Finns det ett samband? Och vad kan motivet vara? Sarenbrant har valt ett intressant grepp där hon låter de tre frisörerna Stefano, Angelina och Jenny omväxla som huvudpersoner i kapitlen. Man får samma historia berättad, men från olika personers perspektiv, och då förstår man att allt är mer komplext än man kanske tror till en början. Kapitlen är korta, och de blir ännu kortare mot slutet. Det gör att tempot och därmed spänningen stegras. Ett mycket bra grepp som gör denna bok till en riktigt läsvärd spänningsroman.

Clownen Jac är en klassiker. Skriven av den berömde författaren Hjalmar Bergman. Det är väl en sådan bok man bör ha läst, men ärligt talat kunde det ha gjort det samma.

Boken handlar om Benbé, som reser från Sverige för att träffa sin frände Jac Tracbac, känd som clownen Jac. Jodå, de träffas, och vi får lära känna den märklige clownen. Men vad vill egentligen Bergman ha sagt med sin bok? Jac är mest av allt konstig och den föreställning vi får följa är obegriplig.

Boken gavs ut inte långt innan Bergman dog. Han var en tragisk gestalt, och kanske präglas boken av hans livsleda.

Hjalmar Bergman tillhör våra stora författare, men jag rekommenderar hellre Markurells i Wadköping eller Farmor och Vår Herre.

36 kommentarer:

  1. Bakom din rygg och Clownen Jac har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jonassons bok är trevlig och underhållande.

      Radera
  2. Jag har faktiskt inte läst en enda här och jag är tveksam till att jag kommer att göra det. Eventuellt så ingick Clownen Jac i min gymnasieutbildning, men i så fall är det preskriberat 😁

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog en sån bok som riskerar att dyka upp i skolan :)

      Radera
  3. Clownen Jac har jag läst. Det är länge sedan men jag vill minnas att jag tyckte att den var bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tilltalade inte mig, men vi är alla olika.

      Radera
  4. bra tolkning, Clownen Jac läste jag för hundra år sedan

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sån där klassiker som man "ska ha läst" :)

      Radera
  5. Bakom din rygg har jag varit nyfiken på sedan den kom ut, men har fortfarande inte tagit tag i den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte om den. Så intressant att få se på historien från alla tre huvudpersonernas perspektiv.

      Radera
  6. Delar inte din entusiasm för Jonasson. Men Sarenbrandt tycker jag har varit underhållande.

    SvaraRadera
  7. Clownen Jac läste jag för några år sedan. De andra två står bland mina olästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bakom din rygg tror jag du kommer att gilla.

      Radera
  8. Tre böcker jag inte läst tack för tips

    SvaraRadera
  9. Sarenbrants är den enda jag läst.

    SvaraRadera
  10. Analfabeten som kunde räkna låter intressant. Gillar Hundraåringen som klev ut...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den når inte upp till hundraåringens nivå, men ändå klart godkänd.

      Radera
  11. Inte läst någon av dem, men hört talas om den första och andra boken. Den tredje var ny för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tredje är ju en klassiker, men det betyder inte att man måste läsa och gilla den ;)

      Radera
  12. Analfabeten vet jag att min mamma läste och var väldigt förtjust. Själv har jag inte läst den. Clownen Jac tyckte jag var riktigt bra :)

    SvaraRadera
  13. Men var du tvungen att ha med den sista 😀, jag har läst de två översta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåt skulle väl vara med på bokstaven C :)

      Radera
  14. Clownen Jac har jag läst, skrivit tenta på och haft muntligt seminarium om. Jag kan nog säga att den är bra på sitt sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var värst. En riktig djupdykning i boken med andra ord.

      Radera
  15. Håller helt med om Bergman, Clownen Jac är inte hans bästa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst Markurells i Wadköping, Farmor och vår Herre, Chefen fru Ingeborg och Hans nåds testamente av Bergman. Samtliga var, enligt mitt förmenande, bättre än Clownen Jac.

      Radera
  16. Jag har läst böcker av författarna men inte just de här tre.

    SvaraRadera
  17. Jag har läst andra böcker av Bergman, men aldrig Clownen Jack. Fast jag minns det från föräldrarnas bokhylla :-) Farmor och vår herre gillade jag särskilt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Bergman var en stor författare. Men Clownen Jac var hans sista roman innan han tog livet av sig (åtminstone förmodas det att det var självmord) och då var det mesta svart för honom.

      Radera
  18. Inte läst någon av dessa titlar. Tack för tips!

    SvaraRadera