onsdag 16 februari 2022

Veckans kulturfråga v. 7 2022

Dags för veckans kulturfråga hos Linda som har bokbloggen enligt O. Nu får vi fundera på i vilken bokvärld vi skulle vilja leva i och vilken karaktär vi i så fall skulle vilja vara. Veckans kulturfråga lyder: 

Vilken bokvärld skulle du vilja leva i och vem skulle du vara?

Det var en rolig men svår fråga. Det finns mängder av bokvärldar som jag inte skulle vilja leva i. Inte vill jag vara Mark Watney i Ensam på Mars. Jag skulle inte ha hans överlevnadsförmåga. Bibliotekarien i Auschwitz är en mycket bra bok, men den bokvärlden vill jag givetvis inte heller leva i.

Men kanske skulle jag vilja leva i den värld som Selma Lagerlöf beskriver i romanen Jerusalem. Den utspelar sig både i en socken i Dalarna och i Jerusalem och jag skulle vilja uppleva båda världarna. Då skulle jag vara Ingmar Ingmarsson. Han som får fara på en botgörningsfärd till det heliga landet, där han återser de sockenbor som följt den karismatiske pastor Hellgums uppmaning att bryta upp och fara till Jerusalem där de väntar på Kristi snara återkomst.

10 kommentarer:

  1. skulle gärna åka till Jerusalem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit i Jerusalem, men det var ett kort besök. Vi var egentligen i semesterorten Eilat. Men det ordnades en resa så att vi fick besöka Jerusalem. Jag har varit i Heliga gravens kyrka och jag har stått vid Klagomuren. Vi var även i Betlehem, där vi besökte Födelsekyrkan. Jag skulle gärna åka dit igen.

      Radera
  2. Svar
    1. Det hade varit intressant att få uppleva Jerusalem på den tiden.

      Radera
  3. Jag tyckte väldigt mycket om boken, men det vete sjutton om jag skulle vilja kliva in i den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De hade det inte så lätt alla gånger, den saken är då en som är säker.

      Radera
  4. Ensam på Mars låter helt klart som en påfrestande miljö. Jerusalem på den här tiden kan nog vara riktigt spännande. Fascinerande att Lagerlöf gjorde resan också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det vore jättespännande att få utforska Jerusalem och andra städer utan risk för prickskyttar.

      Radera