söndag 6 februari 2022

En smakebit på søndag - Snöstormen

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter Snöstormen och är skriven av Vladimir Sorokin.   

I en nedfryst framtid utkämpar läkaren Garin en kamp mot klockan för att rädda sina landsmän från en utländsk och gåtfull epidemi som skapar zombier på landsbygden. Man talar om den nya digerdöden. Mörkret har fallit, månen skymtar bakom molnen och kölden är hård. Hästarna kämpar ursinnigt på den kalla tundran där små genomskinliga och mystiska pyramider ligger utströdda i snön. Hela tiden uppstår nya besvärligheter. Och snart inser Garin och hans kusk Harkel att de inom kort står inför den värsta fienden av dem alla - en tvättäkta rysk snöstorm är nämligen på ingång.

Smakbiten är hämtad från sidan 73: 

Hennes hand smekte lugnande. Då kvinnan förstod att mannen var inställd  på att njuta länge gav hon sig fullständigt hän. En stön växte fram i hennes stora, böljande barm. Och hon tillät sig att bli hjälplös. Brösten och höfterna började darra.
Du är så fin, kärna mig med din stav, kärna mig..., viskade hon i hans kind och omfamnade honom med båda armarna.
Han simmade i hennes kropp, vägen bar honom framåt, och det kändes som om det aldrig skulle ta slut.

18 kommentarer:

  1. Denna är jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår den inte riktigt, men intressant att läsa ändå.

      Radera
  2. Den boken kände jag inte alls till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är inte ny, men jag har sett den omnämnd på några ställen.

      Radera
  3. Rolf Lassård gjorde full rättvisa åt den här underbara boken som radioföljetong. tack för smakebit och påminnelse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ljudböcker är inte min grej, men jag kan tro att Rolf Lassgård var en passande inläsare.

      Radera
  4. en bok många har tyckt om, tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att många har uppskattat den.

      Radera
  5. Jag undrade vad det var för konstigt berg på omslaget men det är en näsa. 😃

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja det är verkligen ett annorlunda omslag.

      Radera
  6. Jag läste denna 2020 och visst är det en märklig berättelse, lite som att komma in i en helt ny och annorlunda värld!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten!
    Annorlunda framsida. Lite annorlunda liknelse också: kärna mig med din stav...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den liknelsen har jag aldrig hört förut :))

      Radera
  8. Knasigt bokomslag. Rysk författare alltså. Nutida?

    SvaraRadera
  9. Omslaget är speciellt. Känner till författaren men har inte läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både omslaget och boken är speciella.

      Radera