onsdag 2 februari 2022

Veckans kulturfråga v. 5 2022

Dags för veckans kulturfråga hos Linda som har bokbloggen enligt O. Vi blickar framåt mot vårens böcker? Veckans kulturfråga lyder: 

Vilka böcker ser du mest fram emot att läsa i vår?


Jag är sugen på Parmiddagen av Martin Österdahl, som ges ut på Bookmark Förlag.

Det vansinnigt förälskade paret Ebba och Marlon vill introducera sina föräldrar för varandra genom en parmiddag på självaste nyårsafton. Men den pirriga förväntan får ett svårt slut när alla väl samlats under samma tak.

De vuxna paren har ett gemensamt förflutet och kvällen genomsyras av en outhärdligt tryckande stämning. Vad har egentligen utspelats mellan dem i deras tidigare liv? Och hur kommer det sig att middagen slutar med ond bråd död?

Det låter väl spännande?

En annan bok från samma förlag som jag tycker låter lockande är Linda Edgarssons debutroman
Där vassen viker, som utspelar sig i Småland på 1800-talet.

Torpardottern Hilda är en inbunden person, tärd av minnen från barndomen. När hennes faster Anna ber om hjälp på gården Sjölund är det första gången Hilda sätter sin fot där sedan den olycksaliga vinterdagen då hennes far och bror drunknade i sjön. På Sjölund finns också Annas våldsamme make August, som tittar alltför djupt i flaskan, och deras fosterson Erik. Han, som bara var en pojke sist Hilda såg honom och som hon lovat sig själv att aldrig förlåta för det som hände, är nu en ung man.

Egentligen låter det lite för förutsägbart. Hilda och Erik blir säkert kära och gifter sig. Skälet till att jag tar med boken är att jag gillar skildringar från 1800-talet.
En bok från 2021 som jag har kvar att läsa, och som säkert är mer spännande än Edgarssons bok, är
Asfaltsland av S. A. Cosby. Den valdes i fjol till Årets thriller på Amazon.

Beauregard "Bug" Montage är numera en hederlig mekaniker, kärleksfull make och hårt arbetande far. Och han vet att det inte finns någon framtid för den han brukade vara: den amerikanska östkustens bästa flyktchaufför. Men när Bugs omsorgsfullt uppbyggda nya liv börjar gå i spillror dras han obönhörligt tillbaka. När en tidigare partner hör av sig om en juvelstöld drivs han till att än en gång sätta sig i förarsätet.

Hemsökt av den man han en gång var måste Bug nu hitta ett nytt sätt att navigera i detta asfaltsland. Eller dö medan han försöker.

12 kommentarer:

  1. helt okända böcker för mig. en roman som tilldrar sig i Småland på 1800 -talet kan väl ingen motstå? jag gillar omslaget också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att den utspelar sig på 1800-talet är definitivt huvudskälet till att jag vill läsa den.

      Radera
  2. bra läsvår för dig, Edgarssons bok verkar intressant, Asfaltsland av S. A. Cosby tyckte jag mycket om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Asfaltsland ska bli intressant att läsa.

      Radera
  3. Den parmiddagen låter som man på sin höjd vill uppleva i bokform ...

    SvaraRadera
  4. Asfaltsland tror jag är riktigt bra!

    SvaraRadera
  5. Parmiddagen låter riktigt spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror den kan vara krypande otäck ;)

      Radera
  6. Där vassen viker blir jag nyfiken på. Väldigt fint omslag. Hittade den på Storytel, men den släpps först på min födelsedag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, riktigt fint omslag. Men jag trodde inte alls att det skulle vara din stil med hjärta och smärta ;) Fast du kanske också gillar det historiska perspektivet?

      Radera