tisdag 22 februari 2022

Tisdagstrion: Skuggor & speglingar

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat skuggor & speglingar. Här är min speglande trio: 

Den första är väl alldeles självklar. Agatha Christies Trick med speglar.

Här är det Miss Marple som hälsar på en barndomsvän. Det är vännens syster som bett henne åka, för hon misstänker att allt inte står rätt till på herrgården.

Ett stort antal släktingar bor för tillfället på gården, som också fungerar som återanpassningshem för ungdomsbrottslingar.

Christian Gulbrandsen, ledamot i styrelsen för återanpassningshemmet kommer på besök. Efter middagen drar han sig tillbaka till sitt rum för att skriva ett brev. Där hittas han sedan mördad och det blir Miss Marple som får försöka räkna ut vem den skyldige är.


William Goldings Flugornas herre tar jag med bara för att det är en skugga på det här omslaget.

Nobelpristagaren William Goldings berömda roman kan vid första påseendet tyckas vara en ungdomsroman. En grupp unga engelska pojkar har under brinnande krig hamnat på en obebodd söderhavsö. Där finns mat i överflöd, solen skiner mest hela tiden och de kan leka och bada. De kan även gå på upptäcktsfärder på ön. Ett äventyr i en paradisisk miljö.

I början fungerar allt bra. De håller möten för att diskutera vad de ska göra och de upprättar regler för vem som ska få tala, så att de inte talar i mun på varandra. Men snart förändras allt. Det är en förändring som kommer långsamt. Två pojkar är rivaler om ledarskapet. Den ene försöker upprätthålla ordningen, men den andre utmanar honom ständigt. Snart är det en kamp på liv och död.

Romanen är misantropisk. Hur stark är egentligen det vi kallar civilisation? När inga vuxna finns, krackelerar civilisationen och mänsklighetens grymmaste sidor kommer fram hos dessa barn. De blir "vildar". (Jag ogillar starkt idén att vissa grupper av människor skulle vara "vilda", men får motvilligt acceptera bokens tänkesätt.) Och om vi ska vara ärliga har vi under 1900-talet och även på 2000-talet fått se många exempel på hur lätt det är för karismatiska ledare att få sina följare att begå de mest bestialiska brott. Nazityskland, Sovjetunionen under Stalintiden, Kina under Mao, Pol Pot-regimen i Kambodja, IS-kalifatet är bara alltför tydliga bevis på detta.

Så tar jag ytterligare en bok som jag valt därför att det finns en skugga på omslaget. Det är Djävulen på korset av Ngũgĩ wa Thiong'o.

Djävulen på korset var den tredje boken jag läst av Ngũgĩ wa Thiong'o. Det är en rasande författare, som skriver boken på toalettpapper när han sitter i fängelse. Det är en uppgörelse med de personer, utomlands och inomlands, som enligt honom suger ut landet och dess arbetare.

De böcker av honom som jag läst tidigare, Om icke vetekornet och Floden mellan bergen, är renodlade romaner. Djävulen på korset är något annat, men det är svårt att placera den i ett fack. Mitt i texten kan det dyka upp sånger och det har sagts att det mer är en muntlig berättelse än en roman. De gestalter som författaren menar är onda är ofta groteskt beskrivna.

I denna bok gör sig Ngũgĩ wa Thiong'o till tolk för revolutionära strömningar. Kenyas folk måste sluta låta sig delas upp efter stamtillhörighet, religion och annat. Sådant gynnar bara förtryckarna. Istället ska man sluta sig samman och kasta ut förtryckarna.

Det är en intressant bok, men den står långt ifrån de båda andra böcker jag nämnde ovan. Bokens slut är verkligen överraskande. Där sluts en cirkel på ett sätt som inte gick att förutse.

30 kommentarer:

  1. Bra passande speglar, kom inte på Trick med speglar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trick med speglar dök upp direkt i skallen :)

      Radera
  2. Tack för tipsen. De är intressanta.

    SvaraRadera
  3. Christies bok vill jag läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av många klassiker bland hennes böcker.

      Radera
  4. Trick med speglar känner jag faktiskt inte riktigt igen, men jag måste ju ha hört titeln förut. Däremot tänkte jag på Spegeln sprack... men glömde bort den sedan. Jag lyckades inte komma på en enda bok med en skugga på omslaget, men du har hittat två. Flugornas herre har jag förstås läst, men inte Thiong'os.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte alltid man tänker på såna saker som skuggor på omslagen :)

      Radera
  5. De två första har jag läst och Trick med speglar är med även hos mig. Det var evigheter sedan jag läste den, men jag tror att jag fortfarande minns vad tricket var 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg den på TV nyligen, men tyckte inte att det stämde med min bild av vad som hände i boken. Men det är säkert jag som blandar ihop olika böcker.

      Radera
  6. Vilken fin utgåva av Flugornas herre! Passar bra med pojkskuggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har den tyvärr inte själv, men gillar omslaget.

      Radera
  7. har läst Golding för det var jag tvungen till. fantasieggande omslag till Wa Thiongo´s böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de omslagen kan man fundera en del över.

      Radera
  8. Skugga på omslaget gillas ju. Den enda jag har läst är Trick med speglar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte att det förenklade lite att leta efter skuggor.

      Radera
  9. Trick med speglar är det många som tar, grämer mig att jag inte tänkte på den. Goldings bok har jag också läst.

    SvaraRadera
  10. Jag älskar Flugornas herre! Så hemsk. Den kunde delas ut istället för preventivmedelreklam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett den som film också. Riktigt bra.

      Radera
  11. De två första har jag läst. Tack för tips om den tredje.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte Ngũgĩ wa Thiong'os bästa, men intressant ändå.

      Radera
  12. De två första har jag läst men det var ett tag sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flugornas herre är mycket tänkvärd. Vad händer om den tunna fernissan av "civilisation" skrapas bort?

      Radera
  13. Golding var ett tag sedan sist. Christie har jag nog inte läst.

    SvaraRadera
  14. Ngũgĩ wa Thiong'o skulle jag vilja läsa något av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då rekommenderar jag Floden mellan bergen.

      Radera
  15. Flugornas herre är den enda jag har läst av dessa och jag var väl inte helt överförtjust i den. Trick med speglar är det flera som har haft med denna vecka och när jag inser att det är en Miss Marple-bok blir jag ju givetvis intresserad av den. Hon är min favorit av Christies skapelser :)

    SvaraRadera