tisdag 31 maj 2022

Tisdagstrion: Å, Ä, Ö (minst en av bokstäverna någonstans i varje titel)

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat Å, Ä, Ö (minst en av bokstäverna i varje titel). Jag väljer att ta en bok med vardera bokstaven som begynnelsebokstav. Här är min trio:  

Återvändaren är Anders Sundkvists debutroman. Han är uppvuxen i Arvidsjaur och Luleå, men bor sedan många år tillbaka i Stockholm. I den här boken låter han huvudpersonen Erik Borg tillfälligt återvända från Stockholm till Luleå, där han får antydningar om att Johnny Fachs' självmord kanske i själva verket var mord. Men hur ska man kunna lösa ett fall nästan 25 år senare, när det inte finns dna eller annat som kan analyseras?

Det är bara tre månader kvar innan ett eventuellt mord preskriberas, och Borgs överordnade vill inte ge honom mycket tid för att ägna sig åt vad som uppfattas som ett hopplöst fall. Den envise Erik Borg börjar dock att tala med människor som kanske kan berätta något om Johnnys sista månader i livet.

Detta är en riktigt bra kriminalroman. Författaren lämnar inte många ledtrådar; möjligen några som leder läsaren fel. Men till slut får vi veta vad som låg bakom allt. En upplösning som var helt oväntad för mig, vilket är precis som det ska vara. Denna bok rekommenderar jag gärna. Den är lättläst, intressant och spännande.

Änglarnas sorg är andra delen av Jón Kalman Stefánssons Trilogin om pojken. Den första var Himmel och helvete.

Det här är en mycket speciell bok. Det är nog det minsta man kan säga. Jag tycker om den. Dessa människor som kämpar för att överleva under en karg vinter. Men den är ändå inte helt lättläst. En mening kan ibland vara med än en halv sida lång och det är inga pratminus när någon säger något. Allt vävs ihop. Om inte Stefánsson vore en så bra författare, skulle jag ha lagt bort boken för längesen. Men nu tänker jag fortsätta med tredje delen, men inte riktigt än.

En märklig historia är det när pojken tillsammans med postbudet Jens beger sig över bergen med post till avlägsna trakter. I ett par hundra sidor snöar det. Det snöar, blåser, snöar lite mera, de fryser och är hungriga. Och mitt upp i alltihop dyker ett spöke upp. En kvinna som nyligen dött och numera luktar rökt fårkött.

Överlevaren av Bethany Clift var en bok som överraskade. Smart av författaren att leverera en bok (en debutbok dessutom), som handlar om en pandemi. Helt rätt i tiden så att säga. Men den här pandemin är värre än någon som världen någonsin upplevt tidigare. Här har vi ett oerhört smittsamt virus, som dessutom har en hundraprocentig dödlighet. Efter att du känt de första förkylningssymptomen dör du en fruktansvärt plågsam död. Det enda den brittiska regeringen kan erbjuda landets invånare är dödstabletter.

Men en kvinna överlever, och det är henne vi följer genom hennes dagboksanteckningar. Vad gör man när man är ensam i en värld fylld av stinkande lik? Super skallen av sig eller försöker börja odla mat för framtiden? Inte ett helt enkelt val.

Men det som överraskade mig var att boken faktiskt är riktigt underhållande. Det är kvinnans tankar (vi får aldrig veta hennes namn) kring situationen som är en stor del av bokens behållning. På samma sätt som var fallet med Andy Weirs Ensam på Mars. Författaren Kate Sawyer har kommenterat boken så här: "Väldigt underhållande. Som en dystopisk Bridget Jones dagbok med ekon av Shaun of the Dead."

Så jag tror att även den som normalt inte tycker om dystopier kan uppskatta den här boken. Jag älskade den. Boken har en twist på slutet som skapar ännu fler tankar. Vad det är får du veta när du läst boken :)

26 kommentarer:

  1. Återvändaren och Överlevaren är kul ord... och bra böcker.

    SvaraRadera
  2. Den första och den sista har jag läst. Överlevaren överraskade även mig, en riktigt bra bok är det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillade verkligen Överlevaren.

      Radera
  3. Inte läst någon av dina. Tack för tips!

    SvaraRadera
  4. Återvändaren ska jag läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag, med tanke på var den utspelas :)

      Radera
  5. Överlevaren låter intressant. Men jag måste säga att jag fortfarande har lite svårt att läsa böcker om pandemier. :)

    SvaraRadera
  6. har läst Trilogin om pojken. fantastiska böcker. dystopier är jag inte jätteförtjust i, men har ändå lät en del dock icke Överlevaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska man läsa dystopier så ska de vara välskrivna.

      Radera
  7. Änglarnas sorg är en fin bok. Hela trilogin är ju en upplevelse att läsa. Överlevaren blir jag nyfiken på eftersom den ska vara rolig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är överraskande underhållande med tanke på ämnet.

      Radera
  8. Tack för tipsen. Alla tre står i min bokhylla och skall läsas så småningom. Överlevaren finns faktiskt med på listan över böcker som jag vill läsa under sommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att du också gillar den.

      Radera
  9. Tack för boktipsen återvändaren och överlevaren ska jag kolla in. Jag äskar dystopier och kriminalare så tack :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Överlevaren är speciell när i det närmaste varenda jävel dör...

      Radera
  10. Överlevaren känner jag igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har nog dykt upp på en och annan blogg.

      Radera
  11. Jag vill läsa alla dina böcker.

    SvaraRadera
  12. Änglarnas sorg/Trilogin om pojken ska jag läsa i sommar

    SvaraRadera
  13. Trilogin om pojken måste jag verkligen läsa!

    SvaraRadera