tisdag 27 september 2022

Tisdagstrion: Skor & kläder (i titel, på omslag, i handling)

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat skor & kläder (i titel, på omslag, i handling). Här är min trio: 

Fru Petrovas sko. En rysk spiontragedi i 50-talets Australien.
Här har Agrell skrivit en verklighetsbaserad historia om paret Petrov, två sovjetiska underrättelseofficerare, som hoppar av i Australien. Fru Petrova vill egentligen inte alls hoppa av, men eftersom maken har gjort det har hon inget val. Om hon återvänder till Sovjetunionen kommer hon att avrättas, eftersom Sovjetunionen även dödade släktingar till avhoppare.
Riktigt intressant var den del som handlade om Sverige. Vem hade kunnat ana att både Hjalmar Brantings son Georg B och den kände diplomaten Sverker Åström lämnade information till den sovjetiska ambassaden.
Georg Branting hade kodnamnet Senatorn (han satt i första kammaren) och Sverker Åström hade namnet Uso (getingen.)

Chefen fru Ingeborg av Hjalmar Bergman handlar om ägaren av ett modevaruhus, fru Ingeborg, och hennes förfall. Den sägs vara ett psykologiskt mästerverk, men tyvärr har nog boken åldrats. Det är ju nästan 100 år sedan den kom ut.
Jag tyckte ärligt talat att boken var ganska tråkig, och inte blev det väl bättre av alla latinska och franska sentenser som författaren kryddat boken med.
Det fanns nog inte en enda vettig person i boken. Ingeborgs son Kurt älskar sin mamma och kan inte tänka sig att gifta sig så länge mamman lever. (Hur sjukt är inte det?) Men han får ändå ihop det med mammans väninna, en narcissistisk skådespelerska. Ingeborgs dotter Sussi gör inte mycket väsen av sig. Hon är olycklig i största allmänhet. Hennes fästman, Louis de Lorche, är en svag ynkrygg som tycker att "allt är lika bra." Honom förälskar sig fru Ingeborg i. Och så har vi då hembiträdet, Tysta Marie, som går omkring hela dagarna och mumlar för sig själv.

Här blir det ännu en Hjalmar. Den här gången är det Doktor Glas av Hjalmar Söderberg, som får vara med därför att det finns en hatt på omslaget.. En bok skriven 1905 med en för den tiden upprörande innehåll. Doktor Glas har inget till övers för Gud och kyrkan, och när en ung vacker kvinna, gift med en vämjelig präst, kommer till honom och beklagar sig, eftersom hon inte vill ligga med maken utan bara med sin älskare, då ställer sig doktorn på hennes sida.
I början handlar det bara om att säga till prästen att  av medicinska skäl låta bli sin unga hustru, men snart börjar doktor Glas fundera över om inte det bästa vore att en gång för alla lösa Helga Gregorius' problem. Vore det så fel om han tog livet av pastor Gregorius och därmed lät Helga bli fri igen? Doktorns förälskelse i Helga Gregorius påverkar naturligtvis hans ställningstagande.
Men har man rätt att döda en människa för att rädda en annan?

10 kommentarer:

  1. Doktor Glas har jag läst med just den framsidan. Fru Petrovas sko känner jag igen. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att hattomslaget är riktigt snyggt.

      Radera
  2. Jag får hålla mig borta från Hjalmar Bergmans bok förstår jag. Inte för att jag sett den någonstans förut, vad jag vet :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför ska du hålla dig borta från den?

      Radera
  3. Svar
    1. Jag var inte jätteförtjust i allt i min trio.

      Radera
  4. Chefen fru Ingeborg tyckte jag var väldigt bra. Doktor Glas htt passade väl här. liksom fru Petrovas sko, förstås

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag som tyckte att Chefen fru Ingeborg var så tråkig.

      Radera
  5. Doktor glas har jag ju läst. Chefen fru Ingeborg blir jag nästan lite sugen på bara för att min mormor hette Ingeborg. Fast dina ord lockar inte så mycket förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast Mrs Calloway tyckte ju om den, så testa du.

      Radera