söndag 2 april 2023

En smakebit på søndag - Iskall sol

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter Iskall sol och är skriven av Lilja Sigurðardóttir.  

De isländska systrarna Áróra och Ísafold bor i olika länder och pratar inte med varandra, men när deras mamma tappar kontakten med Ísafold återvänder Áróra motvilligt till Island för att söka upp henne. Hon upptäcker snart att systern inte håller sig undan familjen... hon har försvunnit, spårlöst. När Áróra konfronterar Ísafolds våldsamma pojkvän Björn och börjar ställa frågor till grannarna - som har egna skäl att hålla sig undan - leds hon in i en mörk väv av intriger och manipulation. Förbryllad över de motstridiga detaljerna kring systerns liv och bländad av den isländska sommarens midnattssol tar Áróra hjälp av polisen Daniel. Deras spår leder till Björn, men det visar sig att de inte är de enda som gör efterforskningar...

Smakbiten är hämtad från sidan 36:

Grímur hade inte direkt varit medveten om de tankar som låg och grodde i bakhuvudet, men när han fick syn på Björn, grannen ovanför, genom restaurangfönstret nere på stan, så hade han plötsligt hela planen klar för sig. Björn satt nämligen där med en annan kvinna, och Grímur stannade till och iakttog dem ett tag där de satt och såg varandra djupt i ögonen och lyfte glasen för att skåla. Det rödguldiga skenet inne på restaurangen var varmt, inbjudande och romantiskt, medan han stod där ute i kylan i det kallt blåa kvällsskenet, och huttrade i den bistra nordanvinden. Tre veckor. Det hade inte tagit lång tid för honom att skaffa sig en ny. Tre jävla veckor. Det var allt.

16 kommentarer:

  1. Även denna har jag stående här, oläst. Någon gång kommer jag säkert till den. Hoppas den är bra 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fortsätter att beta av recensionsex. Den här har fått vänta i kö ett tag, men nu så.

      Radera
  2. Låter olycksbådande... Boken står oläst här hemma.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakebiten den måste jag läsa.

    SvaraRadera
  4. den boken får jag lust att läsa. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror den kommer att bli riktigt spännande.

      Radera
  5. Nu har jag bara ngn timme kvar och den är fortfarande bra :)

    SvaraRadera
  6. Den låter intressant! Har varit på Island en gång och det är verkligen speciellt där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vara roligt att komma dit.

      Radera
  7. inte ofta man ser någon djupt i ögonen

    SvaraRadera
  8. Den vill jag läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera