tisdag 4 april 2023

Tisdagstrion: Påsk

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat påsk. Här är min trio:  

Fågel Rödbröst av Selma Lagerlöf. När Gud skapar världen med alla djur, ger han alla fåglarna deras namn. En fågel får heta Rödbröst. Men den lilla fågeln är alldeles grå. Försiktigt flyger den fram till Gud och påpekar detta. Den tror att Gud då ska se att Han har gjort ett misstag och ge fågeln dess röda fjädrar. Men Gud säger till den lilla fågeln att den själv får förtjäna sina röda fjädrar. Detta försöker sedan många generationer av fåglar Rödbröst göra, men utan att lyckas. Inte förrän en dag, då en av dem får syn på en man som är uppspikad på ett kors. Mannen ser plågad ut. Det är inte mycket en liten fågel kan göra. Men kanske att den ändå kan dra ut en av törntaggarna i mannens panna. När den gör det, droppar lite av den korsfäste mannens blod på fågelns bröst. Och då blev alla dessa fåglar röda, för genom barmhärtigheten hade den förtjänat sina röda fjädrar

Barabbas av Pär Lagerkvist. En fånge ska släppas fri vid påsken. Pontius Pilatus frågar folket om de vill att han ska släppa fri Jesus från Nasaret eller Jesus Barabbas. Folket ropar Barabbas' namn, och denne blir frisläppt. Vi får följa denne Barabbas. Hur känns det för en människa som inser att han vunnit sin frihet på bekostnad av Guds Son?

Kristi sista frestelse är en bok av Nikos Kazantzakis, som jag inte har läst. Däremot har jag sett Scorseses film. En helt fantastisk film, som jag gärna skulle vilja se igen. Jesus ber på korset om att få bli räddad, och en liten flicka hjälper honom ned. Sedan kan Jesus leva vidare som en vanlig människa, bilda familj och åldras. Men till slut inser Jesus vem den lilla flickan var. Det var den förklädde Satan. Han ber då Fadern att få komma tillbaka till korset, vilket sker och han kan säga "Det är fullbordat!" Filmen kritiserades hårt av vissa religiösa grupper som ansåg den hädisk, men jag tycker att den ger ett svar på den svåra frågan varför Jesus var tvungen att dö på korset.

20 kommentarer:

  1. läst bara en av dina, tack för tips:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2023/04/pask-tisdagstrio.html

    SvaraRadera
  2. Har inte läst någon i din trio men känner till Barabbas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tycker jag absolut att du ska läsa!

      Radera
  3. Jag har inte läst dina men vem vet någon gång så

    SvaraRadera
  4. Barabbas är den enda jag har läst i din trio. Minns den som väldigt bra.

    SvaraRadera
  5. Många tycks ha valt Lagerkvists ”Barabbas”, jag plockade nyligen fram Söderbergs ”Jesus Barabbas”, men har inte hunnit mer än bläddra i den.
    I Margit Abenius ”Memoarer från mitt inre”, har hon en essä om ”Jesus Barabbas”, men har har inte förstått vilken av de båda romanerna hon talar om.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite lustigt detta att han faktiskt hette Jesus Barabbas, men det ville inte kyrkan ha med i Bibelöversättningarna. Inte kunde väl en förhärdad brottsling heta Jesus?

      Radera
  6. har läst Barabbas i läsecirkel. har även läst Lagerlöfs novell. fin trio

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska nog försöka läsa Nikos Kazantzakis' bok någon gång.

      Radera
  7. Barabbas har vi gemensamt och fågel rödbröst har jag läst för mycket länge sedan. Kristi sista frestelse kände jag inte alls till.

    SvaraRadera
  8. Skulle vilja läsa Fågel Rödbröst och Kristi sista frestelse ( såg filmen som var bra). Barabbas är mycket läsvärd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle också vilja läsa Nikos Kazantzakis' bok. Ofta läser man ju en bok först och ser filmen sedan. Kan vara intressant att gå den motsatta vägen.

      Radera
  9. Passande trio. Har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du några tips att sätta tänderna i!

      Radera
  10. Tre klockrena! Jag tyckte mycket om Fågel Rödbröst när jag läste den så den fick ju vara med hos mig också

    SvaraRadera
  11. Barabbas är den enda av dina som jag har läst, men den tycker jag mycket om.

    SvaraRadera