söndag 30 april 2023

En smakebit på søndag - Den tysta fågeln

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Betraktninger. Boken jag ska börja läsa heter Den tysta fågeln och är skriven av Peter Mohlin och Peter Nyström.  

En benbit hittas i ett fågelbo i Grums och väcker stor uppståndelse. Trettio år tidigare försvann tvillingarna Brodin mystiskt från en lekplats i den värmländska bruksorten. Kommer benet från en av pojkarna? Varför dyker det upp nu? På gatan där tvillingarna bodde tar spekulationerna ny fart. När en man som varit borta länge återvänder sprider sig en obehaglig stämning i grannskapet. Något är i görningen. Före detta FBI-agenten John Adderley - numera polis på länskrim i Karlstad - får den nyöppnade utredningen på sitt bord. Men han är splittrad. Att sköta en mordutredning och samtidigt ta hand om sin nioåriga brorsdotter sätter honom på helt nya prov.

Smakbiten är hämtad från inledningen på sidan 7:

"Jag sa ju åt er att sluta med det där!"

Den ilskna mansrösten fick John att vända blicken från fotbollsplanen. I slänten upp mot skogen flinade två lintottar mot vad han gissade var deras pappa i en brandgul keps. Pojkarna hade stenar i händerna och fortsatte obekymrat att skjuta prick på ett fågelbo i en av björkarna. John skakade på huvudet. Om han nonchalerat sin far på det viset hade det slutat med en örfil och utegångsförbud.

Han ignorerade de ouppfostrade ungarna och koncentrerade sig återigen på matchen. Hemmalaget Grums IK mötte Karlstadtjejerna i Qbik och det var fortfarande mållöst.

18 kommentarer:

  1. Den deckarserien har jag inte läst något av, kanske dags att göra det.

    SvaraRadera
  2. räliga ungar! kasta stenar på fågelbo! men skjuter gör de väl inte ändå. kasta prick vore korrektare. säger språkpolisen som aldrig sover eller har semester. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Boken ligger i läshögen här hemma, jag tror det blir nästa bok.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten! Den serien vill jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan ju inte låta bli en serie som utspelar sig i Karlstad och Grums!

      Radera
  5. Den där har jag sett lite här och var men inte läst. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  6. Känner igen duon, men har inte läst någon bok i den serien.

    SvaraRadera
  7. fy för lea ungar! Såg just hur ett gäng pojkar jagade en stor hund och skrek allt vad lungorna orkade på den stackaren! Jag hoppas husse tog dem i upptuktelse. Tack för smak, inte min genre dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört talas om ungdomar som sparkat boll med en igelkott! Total avsaknad av empati.

      Radera