tisdag 2 maj 2023

Tisdagstrion: Något runt i titel eller handling

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat något runt i titel eller handling. Här är min runda trio: 

Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren är första delen i Engelsforstrilogin.

Det är en bok med mycket magi, men vi får även en inblick i de unga flickornas liv. Det är inte så lätt att vara tonåring. Det är förälskelser som känns som de betyder allt, det är avundsjuka och svartsjuka. Där finns en flicka som är upp över öronen förälskad i sin lärare. Personporträtten känns äkta. Så kan det säkert vara att vara 16-17 år.

Flickorna måste hålla ihop, men det är inte så lätt. Ibland hatar de varandra. Men när de inser att ondskan tänker döda dem, en efter en, måste de till slut konfrontera sin gemensamma fiende. Men vem är denna fiende? De har fått veta att de är utvalda och har till uppgift att skydda världen mot de demoner som attackerar, men så mycket mer vet de inte.

Boken vänder sig till ungdomar och unga vuxna, så jag tillhör inte målgruppen. Men jag tyckte den var riktigt bra. Bitvis var den mycket spännande; en bladvändare som jag hade svårt att lägga ifrån mig.

Löwensköldska ringen av Selma Lagerlöf. Boken på bilden till höger är inte den utgåva jag har läst. Jag har en samlingsvolym på ett tiotal band med verk av Lagerlöf.

I ett svagt ögonblick anmälde jag mig som deltagare i en utmaning som gick ut på att fram till den 31 december 2017 ha läst något av samtliga 14 (var det då) kvinnliga nobelpristagare i litteratur, och då var det väl lika bra att börja med den första. Selma Lagerlöf erhöll nobelpriset 1909.

Löwensköldska ringen anknyter till gammal berättartradition. Man sitter tillsammans och kurar skymning och berättar historier. Det här är faktiskt en spökhistoria.

General Bengt Löwensköld har tjänstgjort i Karl XII:s armé. Han har fått en mycket dyrbar signetring, som får följa honom i graven. Ringen blir dock stulen, vilket givetvis inte ger generalen någon ro, utan han går igen på sitt gods och söker efter ringen.


Britt-Marie var här av Fredrik Backman.
Vi får följa Britt-Marie, som just lämnat sin man och som nu, 63 år gammal, vill ha ett arbete. Av misstag får hon ett tillfälligt arbete som vaktmästare på fritidsgården i Borg, det enda som kommunen inte hunnit lägga ned i den lilla byn.
Till en början är Britt-Marie reserverad som alltid, och söker sin tillflykt i städningen. Hon löser de flesta problem genom att städa med bikarbonat.
Men snart får Britt-Marie uppleva en alldeles ny känsla. Det finns barn i den lilla byn som faktiskt behöver henne.
Steg för steg byggs hennes självförtroende upp i denna bok, som faktiskt är humoristisk. Jag skrattade högt flera gånger när jag läste den.

(Ni ser väl bollen på bilden? Bollen är rund.)

20 kommentarer:

  1. Cirkeln har jag också läst. om än med en viss möda. Löwensköldska ringen har jag läst flera gånger utan besvär. Britt - Marie var här har jag sett som film

    SvaraRadera
  2. Cirkeln och Britt-Marie var här har jag läst. Gillar båda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olika, men fina var och en på sitt sätt.

      Radera
  3. Ringen, ja men jösses den är ju rund såklart.

    SvaraRadera
  4. Cirkeln har jag läst och också Löwensköldska ringen kom jag underfund om tidigare i dag. Inte Backmans bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland får man fundera på om man läst en viss bok eller inte.

      Radera
  5. Har läst alla i din trio. Tyckte om dem också.

    SvaraRadera
  6. Gillar Cirkeln och Britt-Marie var här! Löwensköldska ringen vill jag läsa!

    SvaraRadera
  7. Den första och den sista har jag läst. Bra böcker!

    SvaraRadera
  8. Jag läste Ove men har efter det inte varit sugen på mer Backman. Engelforstrilogin tyckte jag mycket om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Britt-Marie är inte lika bra som Ove, men jag tyckte om den ändå.

      Radera
  9. Löwensköldska ringen gillar jag! Cirkeln också. Britt-Marie har jag i alla fall sett som film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid nåt sa fan när han fick se Åmål ;)

      Radera