fredag 5 maj 2023

Nån mer än jag som ska titta på kröningen?

I morgon är det dags! Kung Charles III kröns. Visserligen jobbar jag i morgon, men det verkar som att jag kan hinna titta på TV ändå. Det här är något som man inte får missa. Det är extremt sällsynt med kröningar nu för tiden, åtminstone i Europa. Den senaste var kröningen av Paul VI som påve 1963. Därefter tycks den traditionen ha upphört. Den senaste kungliga kröningen var Elizabeth II 1952. Så det här vill jag inte missa. Nästa kröning blir väl när William V blir brittisk kung, och då är det inte säkert att jag lever. Någon annan som ska titta på kröningen?

7 kommentarer:

  1. Du behöver inte skynda hem. Kröningen "sparas" för streaming på svtplay. Har kollat BBC till och från idag och den kröningen är STOR, riktigt STOR.
    Han krönas ju klockan 11 vår tid. Men som sagt, ceremonin finns ju på svtplay.

    PS. Vet inte om du har BBC World. Om du har den kanalen, titta där. BBC har tagit hem hela "reporterarsenalen" för att täcka kröningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag börjar 16.30 så jag hinner nog se det mesta.

      Radera
    2. börjar kl 10.30 så missa inte

      Radera
  2. klart jag kommer att sitta klistrad framför tv:n

    SvaraRadera
  3. Mina reflektioner efter ett ha tittat, inte på allt men på en hel del: https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2023/05/mosspatagning-i-london.html

    SvaraRadera